Skakiz
Hej,
Vi är två nybörjare som ska anläga två rabbater längs en ny anlagd mur.

Förra året grävde vi ur en stor del av vår tomt som var fyllt med gammla övervuxna marktujor. Och döm om vår förvåning att ett fint berg kom fram. Vi märkte snabbt att vi inte hade tillräkligt med jordmån och bestämde oss för att anlägga en mur och en lite trappa upp...

Nu är nästa projekt att lägga till två rabbater längs muren. Vad ska vi ha? Vår tanke har varit att det ska hänga ner växter framför muren. Så som mossflox, aubertia, brudslöja... och ha något bakom? (alltså två rader på 55 cm) Är 55 cm för lite för två rader av perenner (en marktäckare och en 40-50 cm hög art...)?

Vad skulle kunna hänga ner framför vår mur förutom marktäckare? Rosor? Öppen för förslag... Vi befinner oss i Zon 2.

Jag skickar med en skiss på tomten (mått och vädersträck) och hur muren och huset ser ut...

Ni är varmt välkommna med ideer!

//Andreas
kerstin z5-6
Tycket du tagit till alldeles för smalt med 55 cm bred rabatt. Svårskött och svårplanerad/planterad.

Perenner planteras aldrig i rader / eller bör inte smile.gif De är vackrast i oregelbundna grupper om 3, 7, 11 av samma sort återkommande.
Om du tar bort svålen ända fram till där trappen börjar kan du dessutom få plats med en ros på vardera sidan om trappan. Välj en tagglös eller nära tagglös sort.
Förutom nämnda marktäckare och planterade längre bak kan

[attachment=76295:274772_886485.jpg] några med fint bladverk liva upp Brunnera eller pulmonaria

[attachment=76296:223880_427387.jpg] Platycodon praktklocka är en snäll ej spridande vacker sensommarblommande perenn 30 cm hög

Ni kan ha nästan vad ni vill i den rabatten.Välj gärna ett färgtema - ett par tre färger som mest ,gör att rabatten blir mer sammanhållen och inte ser " plottrig ut". Glöm inte bladform och blommningstid, roligt att en rabatt blommar med något fint hela sommaren smile.gif

Fortsätt ta bilder och visa dem här!
Lycka till

[attachment=76297:250416_427399.jpg] gentiana ascleipiadea -sensommar höstblommare 40 cm stadig
Skakiz
Hej och tack för det raska svaret!

Det va just det jag tänkte, att det va för smalt. Vad bör det minst vara i brädd för att få plats med en hängare och en annan perenn? Jag förstår att det inte bör vara symetriskt och att de ska stå på rad... Mer som trianglar..

Vi är villiga att gräva bort gräs om det behövs... så att göra bredare, inga problem ;-)

Hur många sorter tror du att vi kan komma att använda oss av? Så det inte blir plottrigt.

Ska vi bygga på höjden? Alltså ha höga perenner. Kommer det se konstigt ut. kanske beror på bredd?

Vi börjar så, kommer nog fler frågor ;-)

//Andreas
kerstin z5-6
1 meter är nog minimun, då ser det inte ihopklämt ut och alla växter kan spela, bredare om det går .

Detta är om jag förstår rätt, en rabatt som kan ses från två håll, men den hängande trädgården" kommer att ses från ett håll. Jag tror ni tänker rätt i att ha lite högre men inte för höga i bakkant eller hur jag ska beskriva det. Sorter kan ni nog variera ganska fritt så länge ni inte köper en planta av den och en av den ..

Man blir lätt förtjust i lite olika när man går på plantskolan. biggrin.gif

Däremot kan ni hålla samman rabatten med färgtemat tex det vackra lila blått vitt, eller lila rosa vitt eller vad som faller i smaken.

Eftersom den ses från två håll brukar man i de fallen-men en friliggande rabatt på plan yta sätta de högsta i mitten så de syns från ALLA håll. senadan lågväxande på bägge sidor..Dock tycker jag , men det är en smaksak att men tanke på husets placering, den vackra muren berget mm kan det nog vara finast att hålla sidan med de lite högre kring 30-40 cm.
Så ni ser över den från huset sett.

Glöm inte att sätta vårlökar i höst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon