Full version: Mullbär
Kristian87
Hej hej!

Skulle vilja höra med er här, om någon har handlat av "Dreamgardens.se", och om dom var bra.
http://www.dreamgardens.se/lovtrad-och-bus...morus-alba.html

Vad tror ni om detta, på de andra få ställen jag hittat Mullbär så har dom kostat betydligt mycket mer... känns väldigt billigt med 69:- för en planta på "minst" 50cm.

Bor själv i Timrå (Zon 4), men hade tänkt odla Mullbäret i en stor kruka på våran balkong (27kvm, se bild) och under vintern kanske den kan åka in i lägenheten alternativt stå skyddat i ett hörn av balkongen?

Vad tror ni om dreamgardens och om mina planer?

//Krille

--------------------
--------------------
UPPDATERING:

Jäklar vilken dyr frakt dom har, såg jag nu!
595:-

Kändes dyrt för att beställa en planta!

Man får kanske snegla åt Blomsterlandet som har en butik bara 8km härifrån, dom ska enligt deras hemsida ha Både Svart, Vitt och "Mulle" -Mullbär. Någon som har koll på om blomsterlandets Mullbär är bra?

//Krille
Alexander-VG-zon3
Varför inte testa ett fikon istället ? tänkte att det blir lättare att övervintra inne med extraljus än mullbär (går går, men inte lättast).

I kruka på balkong kommer kylan från alla håll så rötterna blir mer utsätta och på gränsen växter kan det vara svårt. Alt får man täcka in den.
Kristian87
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 14-05-2013, 19:55) *
Varför inte testa ett fikon istället ? tänkte att det blir lättare att övervintra inne med extraljus än mullbär (går går, men inte lättast).

I kruka på balkong kommer kylan från alla håll så rötterna blir mer utsätta och på gränsen växter kan det vara svårt. Alt får man täcka in den.

Har nu läst på lite mer och, har svängt lite mer mot Mullbäret "Mulle" faktiskt, tankar kring det?

Är iallafall intresserad av Mullbäret då det som namnet antyder ger bär, och det lockar mig, så jag passar på fikonet, men tack för tipset smile.gif.

Okej, det kan alltså vara ett alternativ att plocka in mullbäret över vintern, och då ha någon särskild lampa som hänger ovanför den och lyser för jämnan, eller hur gör man med sådan belysning?

Min tanke var annars att köpa en stor "kruka" som man kan "klä" in med frigolit innan man fyller på med jord, just för att isolera ut den värsta kylan,
sen kanske man kan hänga över fiberduk eller liknande,
om den går att ha ute var tanken att ställa den i ett skyddat hörn, under tak och dit solen kan skina någon timme då och då på vintern.

Hur låter dessa funderingar, bättre ändå att ta in den?

//Krille
Alexander-VG-zon3
Mulle anses vara lite härdigare (har dock hos mormors trädgård i nordöstra skåne klarat sig sämre än svart mullbär zon 1-2). Bären på mulle är ingen höjdare tycker jag, små och smaklösa.

Det går att ha mullbär inne på vintern (har själv haft) men det blir MYCKET mer att tänka på, ska du ta in den så tas den in efter att det varit frost och gärna ha den ute tills förvintern. Sedan sätt den så ljust och svalt det går (avstängt element under om man nu har det) och ha gärna tänt 18timmar per dygn med kallvita lysrör eller dom som är färgade med blå/röda vågor. I denna miljö kommer den vakna och säkert också blomma, då får man ge näring och vattna. Blommor vindpollineras (mulle är självfertil). När våren kommer och det blir frostfritt ute så sätter du ut den och då måste du avhärda den mot vind och mot sol annars kommer bladen brännas sönder och ev bär kommer den tappa. Det kan gå men det blir mycket mera jobb.

Svartmullbär kommer ha det svårt i zon 4 i kruka, men isolerar du och sätter den skyddat (sol behöver den inte på vintern när den vilar) så kanske det går, eller om du testar en mulle istället. Fiberduk hjälper inte mycket mot vinterkylan utan hjälper mer mot avhärdning mot sol på våren. Flera lager av bubbelplast eller grön vinvterväv ger lite bättre skydd. Annars kan du ta och bygga över med frigolit över växten och krukan, frigolit ger ett bra skydd. Så testa hellre frigolit även om växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon