kerstin z5-6
Ser här och där råd om att fylla ut" hål i rabatten med ettåringar. Gör ni så?
Själv har jag svårt med den blandningen.Aueller är fina i amplar krukor och ev en hel rabatt med bara sådana.
Men det finns säkert några som tycker tvärtom:)
Hur gör ni ?
evelina
I början när jag flyttade var jag tvungen att fylla ut med ettåringar men inte numera, jo förresten Ricin och jätteverbena brukar jag ha i rabatter.
Ewa L
Iom att jag inte klarar att slänga något som lever så blir det alltid annueller över när jag gjort i ordning mina krukor + skänkt till dottern. Då brukar de åka ner i jorden.

Förra året blev det silverek i en rabatt som redan hade silvriga växter (och rosor), men även några vita Blomstertobak.
Men det är alltså ingen medveten planering.
lassej
I år måste jag blanda med bl a snokört då många perenner t ex alunrot har gett upp efter vintern. Flera aurikler har också gått ut. Har ni samma problem?
CillaM
Jätteverbena, pionvallmo och rosenskära hivar jag ut i frö där jag vet att jag alltid har en lucka. Sedan fröar sig perennerna ganska bra också tycker jag, förra året kom mängder av den vita Thalictrum delavayi och det blir fint att få placera ut dom här o där.
oliv
Anueller/bienner som självsår sig fungerar ju som perenner. Jag har vit purpurklätt och engelsk vallmo bl. a.
kerstin z5-6
Konstigt nog har jag en helt annan syn på bienner .. fast det som säkert frösår sig hos mej är bara trädgårdsnattviol.. de andra får jag så om igen. men de har jag gärna i rabatten smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Eftersom kroppen protesterar kraftigt mot att krypa har jag inga 1-åriga växter uppblandade i rabatterna.
Men har sett trädgårdar som har det och 'målar' man helt rätt är det sagolikt vackert.
addo
Jag som flyttar ut 99% av mina krukväxter på sommaren brukar ställa krukorna där det behövs för att fylla ut tomrummen i rabatterna.
Eva i Skåne
Jag har inget emot att blanda. Det gör jag alltid när jag tänker efter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon