JennyE
Jag tänker nästan inte på annat än planeringen av vår helt nya trädgård/åker...!

Eftersom den är ganska stor (2000m2) och saknar träd från början så har jag fått rådet att börja med just träd för att få höjd. Någon tipsade om att ställa träd i grupp om tre.

Nu har jag fått för mig att plantera tre japanska körsbär "Accolade" tillsammans ungefär 10 m diagonalt från ett av hörnen på huset.

Det jag undrar är om jag helt underskattar storleken på dessa? Kommer det att bli gigantiskt, hysteriskt rosa, osmakligt....? Jag har så svårt att se det framför mig! På bilder på nätet så ser de så stora ut trots att det står att de ska bli 3-4 m. Eller är det stamhöjden...?

Tack på förhand och jag hoppas att jag om nåt år kommer att få tillräckligt med erfarenhet att själv kunna bidra lite på det här forumet.
jamieblue
Jag har ingen Accolade själv, men det jag tänkte på när jag läste ditt inlägg var: tänk på bredden! Accolade kan bli ganska breda, så vitt jag vet. När jag läst på nätet så står det att det kan bli ända upp till 5 m brett, fast beskrivningarna varierar. Det beror så klart även på vilken zon man bor i och vilka förutsättningar trädet får. Dessutom tror jag det kan bli ännu högre än 3-4 m om jag inte minns fel, uppemot 6 m i alla fall.

Jag tror inte det blir osmakligt med tre stycken om du vill ha det. Själv skulle jag aldrig kunna hålla mig från att köpa tre olika japanska körsbär om jag hade platsen, men det är en helt annan sak smile.gif
Huggorm
Man får ett enhetligare intryck om man köper tre lika, köper man tre olika kan det se lite rörigt ut ibland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon