flindra
Jag har byggt en köksträdgård med upphöjda odlingslådor. Det är blandat med egenbyggda lådor och köpta pallkragar. Varje skifte blir cirka 200 x 80 cm stora, och 40 cm höga.

Då var det ju det här med växtföljd, vad tror ni om denna variant?

Skifte 1
* Ärtor
* Bönor
* Gröngödsling

Skifte 2
* Squash

Skifte 3
* Vitkål
* Blomkål

Skifte 4
* Rödlök
* Purjolök
* Morot
* Tomat

Skifte 5
* Kålrot
* Sallad
* Dill
* Persilja

Skifte 6
* Potatis
* Jordärtskockor
EKLO
Hej,

I stort ser det fint ut (och så roligt med så mycket odlingsyta!). Jag har odlat grönsaker i ganska många år nu, men har en krånglig naturtomt, så landen har spettats och grävts fram år efter år, nu har jag kanske lika mycket yta som du, men mer utspritt över flera mindre land.
Några synpunkter har jag:
Jordärtskocka bör du tänka på som en flerårig gröda - de sprids mkt lätt och kan då bli som ett ogräs, eftersom det i praktiken är omöjligt att få upp alla småknölar varje år, och dessutom kan de stå kvar över vintern med tjockt halmtäcke (även utan faktiskt). Du bör nog ge dem en avgränsad plats, där de inte gör intrång på andra grödor.

Eftersom en sån här tydlig skiftesindelning ska "rulla" från år till år bör du se till att de som kräver mest kvävegödsel (kål och purjo) hamnar i samma land som ärter bönor varit i året innan (de gödslar ju jorden naturligt).

Också purjo kan stå kvar under vintern, om man har en sådan sort. Och grönkål (om man har ont om plats i frysen kan man tänka på sådant).

Annars funkar det säkert, och det gäller ju ändå att stödgödsla under säsong och bättra jorden allteftersom. Själv kör jag sedan många år med täckodling som huvudgödsling (täcker mest m gräsklipp) och har dessutom mer och mer kompost att pytsa ut på våren. Grundgödslar lite med hönsgödsel och ibland m benmjöl, övergödsling med lite vattenupplöst hönsgödsel el. liknande ngn gång.

Lycka till!
flindra
Tack för svar!
RibesRubusVitis
Den här filmen om ”crop rotation” börjar bli klassisk:
http://www.gardenersworld.com/how-to/proje...otation/94.html
flindra
Tack för länken!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon