Misan
Hej som sagt ny här på sidan! Har precis köpt hus & därmed första egna trädgården....så kul!!!Men det lär nog bli många frågor från mig, då jag är en riktig nybörjare! ohmy.gif Jag bor i zon 5. Vi har tänkt sätta upp en häck på vår framsida då den ligger vid en slänt...farligt med en ettåring som precis börjat gå! Vill ha tips på vad för häck vi kan ha. Vill helst ha en vintergrön häck(helst men inget måste) Den ska vara tät och minst 80 cm hög....
Micke
Hej och välkommen! Zon 5, tät och vintergrön och minst 80 cm, tja det låter väl som en tuja- eller granhäck det. Här kommer säkert snart flera förslag...

Micke
Misan
hmmm...ja det får väl kanske bli ngt sånt då, helst skulle jag inte vilja ha "barrträd" utan mer slätbladigt...men det finns kanske inte....
Finns det ågon sida där man kan se bilder...har tittat lite på en del handelsträdgårdssidor men då har det inte funnits med bilder...vill ha lite inspiration.
Siri
Ett tips kan vara Hortogreen
Bra bilder på nätet och de har även "papperskatalog".
Har själv handlat av dem och har goda erfarenheter av det rolleyes.gif
Fialotta
Hej!
Spirea eller ölandstok...både blommar fint och blir täta!

Lycka till med din trädgård smile.gif
Cilla
Hej Misan och välkommen hit!

Du kanske kan tänka dig en varierad häck, dvs en med flera olika sorter? En som blommar olika tider under året och med ett och annat inslag av buskar som blir rödfärgade till hösten eller har intressanta bär? Eller vill du ha en häck som du formklipper? Får den vara taggig? är det skuggit eller soligt där den ska stå? är det mager eller fet jord?

Höjdkravet 80 cm blir lite svårare att följa, många intressanta buskar är högre.
Misan
Tack för alla Era svar!! biggrin.gif Oj vad frågor jag kommer att ställa här! Ni verkar ju riktigt kunniga på det här! smile.gif Hoppas jag kan bidra med lite svar ngn. gång i framtiden jag med!!
Ja, jag kan nog tänka mig en häck som man måste klippa, ang. jorden om den är mager el. fet ??? Vet att det är ganska mkt. sand i jorden här där vi bor. Det är eftermiddagssol på den sidan där häcken ska vara & jag bor i zon 5. Och ang hur hög den ska vara är det minimum 80 cm, men den får gärna m. fördel vara något högre!
En undran till....finns det en häck som är ganska hög redan då man köper den, har en liten ettåring & det är en slänt utanför så helst vill jag ha en hög häck från början om det finns?!
kerstin z5-6
Färdiga häckplantor finns att köpa som metervara" men är förstås dyrare ju äldre och tätare häck man vill ha . biggrin.gif
cala98
Hej Misan. jag bor ju också i zon 5 tongue.gif
Vi har häggmispel som växer rekordsnabbt. Kan köpas på rätt höjd på en gång. Dyrt men fint. Jättefina höstfärger och ofarliga bär..men inte vintergrön. Jag rekomenderar den i allafall!
Cilla
Häggmispeln är verkligen fin, det håller jag med om! Olika spireor är också härdiga och finns i olika varianter, se en tidigare tråd i denna avdelning.

Högre, snabbväxande buskar som klarar zon 5 och sandig jord är annars fläder och hägg. Ingen av dem blir rikligt blommande om man formklipper dock. (Med fet jord menas lerjord. Med lätt jord brukar menas sandjord, och humusrik jord är sådan med mycket organiskt material - t ex torv, löv, kompost.)

En annan möjlighet är vresros och rosa pimpinellifolia - båda bildar fina häckar även om pimpinellifolior är vanligare som solitärer (ensamstående).

Här finns en lista över härdiga rosor för kallare klimat och här på forumet finns "Kerstin zon 5-6" med sotr erfarenhet av rosor och annan odling i din zon. Hennes fotoalbum hittar du här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon