Misan
Hej som sagt ny här på sidan! Har precis köpt hus & därmed första egna trädgården....så kul!!!Men det lär nog bli många frågor från mig, då jag är en riktig nybörjare! ohmy.gif Jag bor i zon 5. Vi har tänkt sätta upp en häck på vår framsida då den ligger vid en slänt...farligt med en ettåring som precis börjat gå! Vill ha tips på vad för häck vi kan ha. Vill helst ha en vintergrön häck(helst men inget måste) Den ska vara tät och minst 80 cm hög....
Micke
Hej och välkommen! Zon 5, tät och vintergrön och minst 80 cm, tja det låter väl som en tuja- eller granhäck det. Här kommer säkert snart flera förslag...

Micke
Misan
hmmm...ja det får väl kanske bli ngt sånt då, helst skulle jag inte vilja ha "barrträd" utan mer slätbladigt...men det finns kanske inte....
Finns det ågon sida där man kan se bilder...har tittat lite på en del handelsträdgårdssidor men då har det inte funnits med bilder...vill ha lite inspiration.
Siri
Ett tips kan vara Hortogreen
Bra bilder på nätet och de har även "papperskatalog".
Har själv handlat av dem och har goda erfarenheter av det rolleyes.gif
Fialotta
Hej!
Spirea eller ölandstok...både blommar fint och blir täta!

Lycka till med din trädgård smile.gif
Cilla
Hej Misan och välkommen hit!

Du kanske kan tänka dig en varierad häck, dvs en med flera olika sorter? En som blommar olika tider under året och med ett och annat inslag av buskar som blir rödfärgade till hösten eller har intressanta bär? Eller vill du ha en häck som du formklipper? Får den vara taggig? är det skuggit eller soligt där den ska stå? är det mager eller fet jord?

Höjdkravet 80 cm blir lite svårare att följa, många intressanta buskar är högre.
Misan
Tack för alla Era svar!! biggrin.gif Oj vad frågor jag kommer att ställa här! Ni verkar ju riktigt kunniga på det här! smile.gif Hoppas jag kan bidra med lite svar ngn. gång i framtiden jag med!!