kangas
Egentligen är jag förvånad att det inte talas mer om detta med kaniner och trädgård. Att höns är poppis det ser man allt som oftast, men att kaniner är underbara att kombinera med trädgårdsintresse har jag aldrig hört.
Själv skaffade jag kaniner just för att kunna producera eget gödsel, men det tog inte lång stund förrän kaninernas egenvärde rusade i höjden. De är så trivsamma, personliga och goa på alla sätt. wub.gif

Dessutom gör de stor nytta. I deras värld finns inget godare än kirskål och att få den omvandlad till prima kompost/gödning går extremt fort om man har torv i kaninernas toaletter (japp, de har speciella toaletter och man kan ha dem lösa inomhus, ungefär som man har en katt eller hund).
Glöm dock allt om pyttesmå trekantsburar. De behöver röra på sig och kunna göra sina glädjeskutt. Jag har mina i en hage som är kring 50 kvm och där har de tröttat ut kirskålen genom att ständigt äta de små skott som orkar upp. I helgen har jag utökat hagen så de får jobba vidare med beståndet.
mamamaggan
Tror du att man hyra kaniner ???

Vi har jättemycket kisrkål som vi försöker ta död på genom att täcka den men det kan ta två somrar innan den dör.

Man kanske skulle satsa på kaniner i stället ?

Skulle man då kunna ha kaninerna uppepå komposten ? Tyvärr har vi fått i kirsen även där .
Huggorm
Jag tycker om min kirskål, men jag har den bara på en enda liten slänt. Den är en grön och fräsch marktäckare som vaknar väldigt tidigt om våren.
gunsta
CITAT (Huggorm @ 15-05-2013, 22:44) *
Jag tycker om min kirskål, men jag har den bara på en enda liten slänt. Den är en grön och fräsch marktäckare som vaknar väldigt tidigt om våren.

Du kan göra en god paj på kirskål - visste du det Huggorm?
kangas
Ja, mamamaggan, det finns de som hyr ut kaniner. Försök att få någon som hyr ut dem i par, antingen kastrerade eller två honor. De har mycket glädje av varandra även om många kaninuppfödare i Sverige hävdar motsatsen.
Säg till om du vill ha mer info eller tips om "uthyrare".

F.ö. kan jag säga att jag har gjort tappra försök att tillaga kirskålen för egen del, men nu överlämnar jag den tacksamt till kaninerna...
Huggorm
CITAT (gunsta @ 15-05-2013, 22:50) *
Du kan göra en god paj på kirskål - visste du det Huggorm?

Nja, jag visste att man kan äta den men inte exakt hur. Jag har hört att den kan användas på samma vis som spenat, men aldrig provat.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är även gott med kirskålslasagne, kirskålspiroger, kirskålssoppa och kirskålspesto

Och det är ju nu på våren kirskålen är god så passa på att ät, det gör jag det blir nått med kirskål i 1-2ggr i veckan under denna årstid
kerstinbern
Kaniner blir alltmera populära, det finns ju inte så många andra köttdjur man kan hålla i en trädgård. Har man inte ett större antal kaniner så är det inte heller anmälningspliktigt.
mamamaggan
DÅ ska jag kolla runt lite och se om vi kanske kan hyra några kaniner i sommar. De blir nöjda och vi blir nöjda , vilket bra koncept !
Peztis
Säg till om ni vill ha, jag kan skicka både blad och rötter! biggrin.gif
Gossen Ruda
Under kriget var det vanligt att man odlade kaniner för att dryga ut maten. Huruvida man använde kirskål för att utfodra dem vet jag dock inte. biggrin.gif
evely
Nu blir jag nyfiken! Hur stor kirskålsyta har kaninen tröttat ut och på hur lång tid??

Jag har precis gjort misstaget att skriva på kontrakt på en lägenhet under vintern och nu har där i det som såg ut som tomma pallkragar vuxit upp flera kvadratmeter kirskål! -cry-.gif slap.gif

Lösningen är en kanin! hyrd köpt eller fådd är frågan yahoo.gif bravo.gif tummenupp.gif
malcolm
Jag vet faktiskt inte hur kirskål ser ut, har googlat men blir inte klokare för det. Såg på senaste trädgårdsonsdag hur Tareq lagade till någon maträtt med kirskål men uppfattade ändå inte hur det ser ut.
evely
klicka på länken så blir du klokare

http://tinyurl.com/q5dznvc
malcolm
Nu är jag jätteklok. thanks.gif Tror minsann att jag har sådant där i trädgården jag med. biggrin.gif
buffy
Kaniner är lite besvärliga i viss mån, man måste göra deras bur rovdjurssäker och bor man i södra Sverige bör man vaccinera dem mot myxo och rvhd. Man kan även behöva behandla mot fluglarver som gärna angriper deras stjärtpartier och mot fästingar och inälvsmask. Jag har två kaniner och de äter förvisso kirskål, men jag har kirskål så det skulle räcka till ca 100 kaniner + alla de vildkaniner som redan springer där.

Jag har en rovdjurssäker betesbur till mina, den är klädd med svetsat minknät runt om, även ovan- och undersidan. Ska man gör en 50 kvm stor inhägnad får man räkna med att det kostar ganska mycket med allt det nätet. Men om man slarvar med nätningen blir de stackars kaninerna snart mat åt utekatter, räv, mårddjur eller rovfåglar. Såna rovdjur finns även inne stan.

Kaniner är ljuvliga djur, jag håller med TS och de är förvånansvärt lätta att träna att gå på låda. De kan äta alla kvistar man beskär från sina äppleträd, det är också ett litet plus, de kommer liksom till nytta (och så års finns ju ännu ingen kirskål).
Eva i Skåne
Kaninerna skulle gärna få äta all kirskål på min tomt, men det har jag inte märkt något av.
Jag skulle inte kunna tänka mig att laga till något med kirskål för jag tycker det luktar så illa när jag rensar och smakar den som den luktar är det inget för mig.
Jag skulle smaka om jag blev bjuden, men skepsisen är stor.
buffy
Kirskål har inte mycket smak när den är tillagad. Men det är tidigt på våren man tar den, då är den lätt syrlig, lite som bladpersilja, nu är den lite för gammal och seg och trådig för att vara riktigt bra som människomat. Jag tycker stjälkarna är rätt goda råa, kan tugga i mig några såna. Men det är ju verkligen en fråga om personliga preferenser.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon