bjorns
Hej

Vi har en gräsplätt med två äppelträd på framsidan av vår gård. Jag är väldigt sugen på att göra något extraordinärt med den. Jag skulle vilja fylla varenda kvadratcentimeter av den med blommor alla i samma färg. Jag ser framför mig ett hav av t.ex solrosor, eller möjligen tulpaner, eller kanske mindre blommor som scilla. Det skulle vara oerhört vackert under några veckor på våren.

Jag kan inte mycket om odling, och skulle gärna vilja ha några tips, eller do's and dont's i frågan. Är det någon som har några erfarenheter av en så massiv blomsterplätt? Vad behöver jag tänka på?

Hälsningar

- Björn, örebro

[attachment=76316:IMG_2853.JPG]
strandskatan
Spännande tanke! Jag tänker på ogräsrensningen, för ogräs blir det ju alltid. Föreslår att du lägger ut trampstenar med lämpligt avstånd för att komma åt överallt. Tulpaner blir hemskt slafsiga när de vissnar ner, det skulle jag inte ha. Perenn marktäckare, som blått ormöga kanske. Sprider sig tydligen ganska rejält.
kerstin z5-6
Underbar idee.. gräs gör bara kor glada:) Var gång jag ser någon bygga ett nytt hus blir jag lika förvånad, gräsmatta .. runt allt .. så himla trist!

Gör någon gång, placera en bänk där du kan sitta och beundra -Och fyll ytan med perenner.
Välj dina perenner noga, ormöga är bra men invasiv och får hållas efter.
Tänker tulpan , påsklilja scilla för våren , lungört planterad tätt inpå döljer bladverket från nervissnad lök och blommar strax efter dem, fortsätt med solros om du vill spara rundlar för den i så fall: rudbeckia , stäppsalvia som en blå flod,är vackert i juli,nävor skuggar marken bra -ogräs kvävande.. delpinium om du vill ha något högt sommarblommande, gillenia vackert vita högsommar ,pioner!
Höst anemon, rosenflockel gentiana för höstglädje-Finns hur mkt som helst!
Läge ? söder norr eller vad? spelar stor roll för råd ..
Ta bilder och lycka till !!

ps plantera tätt så blir de mindre rensning smile.gif
bjorns
Tack snälla för svaren och tipsen!

Fotot jag bifogade i förra är taget mot öster. Dvs, huset står väster om plätten som har öster/söderläge då antar jag.

Bra tankar med några stenar att gå på, och att lämna en gång och en bänk precis framför huset kanske. Det enda jag som tänker är att jag vill att det vara ganska iögonfallande, och då tänker jag gärna att allt ska få blomma i en enda färg medans det blommar. Sen kan ju någon annan växt få ta över förstås, när den första blommat ut, men bara en i taget helst.

Jag var lite inne på lavendel. Men jag ska även ta och läsa på om några av dom ni nämnde här ovan.

Undra hur 5x6 meter lavendelfält doftar? innocent.gif
kerstin z5-6
Väldigt bra:) men.. de behöver sandig jord så de bör vara en egen rabatt , med ev annat som älskar sol och torka , Penstemoner , sandmalört ALLT gråbladigt.

tips ta en stol
sätt dej på olika ställen i trädgården, var sitter man bäst? var skulle man sitta bra med en vägg av växter bakom sig ? osv.. sen vet du:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon