erison2
15-05-2013, 20:53
Hejhej. Säkert inget krångligt detta, men jag har ingen aning om vad det är. Se bifogad bild som har satt sig på mitt citronträd. I övrigt är trädet friskt, men detta vill jag ju få bort. Gärna utan gift, då jag ju vill kunna äta citronerna (om det nu skulle bli några...)
Tack alla experter på förhand!
ingaröbo
15-05-2013, 21:40
Ullöss/sköldlöss är det och inte lätt att bli av med. Man kan tydligt se kladdet från extrementerna. Skulle tro att plantan är angripen på fler ställen än det som syns på fotot även om man får leta lite efter krypen.
Se till att citronplantan inte överför lössen till andra plantor.
Min erfarenhet är att lössen är svåra att få bort helt utan gifter.
Förresten så köpte jag ett medel förra året som man kan använda även till ätliga växter. Ska kolla vad den heter.
Kan det vara någon annan sorts lus också? Den där "väven" känner jag inte igen. Har du fler foton så vore det intressant att få se några fler.
erison2
16-05-2013, 13:12
Ok tack för svar! Vad har jag för alternativ rent praktiskt då? Giftspray antar jag, men det vill jag ju inte. Sen det medlet du använde. Men finns det några andra sätt?
ingaröbo
16-05-2013, 14:34
I första hand skulle jag ta bort hårt angripna blad helt och hållet. Jag skulle peta bort allt jag ser och sedan skulle jag använda någon slags gift, det finns ju ekologiska som är ok att använda till ätliga växter.
Använd förstoringsglas/lupp annars lär du missa en hel del ohyra.
I och med att du nu inte har några frukter så äter du ju inte av växten nu så då hinner du behandla innan skörd och giftet hinner försvinna, så måste det ju fungera?
Vore intressant om någon annan har någon bättre idé.
Hej
Det är svårt att du kan borta dem på grund att de bor också i rötter, först du måste tänka borta den från andra växter, sen kan du ta ut växter från jord och kruka, och duscha med som vatten har 40 till42 grader, dusch noga hela växter över och under blad och rötter, sen du kan plantera den i ny jord, du kan lägga med dusch vatten grön såpa med t sprit, och ser efter dusch att de blir fri från insekter så du kan omplantera dem på ny jord.
H.Bassam
ingaröbo
19-05-2013, 09:19
Hur går det, vilken metod har du bestämt dig för?
Hej
Som jag skrev ta bort skadad väter ifrån friska, och ta bort hela växter från kruka och jord, ta bort alla vita saker från växter över och under blad på stammen och i från rötter, sen kan du lägga växter några minuter i vatten som har 40 till 42 grader, sen du kan omplantera den på ny jord och ny kruka, och på slutet kan du ställa den på balkongen på den här tiden av året.
Obs
Metoden som jag använder beror på att den här svampen attackera rötter, så försöker jag ta bort de först ochy borta jorden och kruka som innehåller insekter och löss tycker inte om kalt och fukt miljö så jag placera dem till balkongen.
Det är min själv metod som fungera jätte bra hos mig.
H.Bassam
erison2
23-05-2013, 09:26
Tack för alla svar! Funderade även på biologisk bekämpning, och fick svar från
Biobasiq.se att detta är ingen egentlig sköldlus utan en egen grupp Icerya purchasi.
De sitter mest på stammarna men även till viss del på bladen.
Kommer nog att göra ett försök att duscha / plocka bort manuellt, men sen är jag redan nu rädd för att jag får gå till giftet. Har ett par rätt stora citroner som jag gärna hade sett växa vidare och bli ätliga, men det viktigaste är ju att trädet överlever!
ingaröbo
23-05-2013, 10:33
Bassam föreslår såpvatten med t-sprit, detta kan du använda att torka bort med, detta använder man ofta till olika sorters löss.
Jag skrev att man kunde använda ekologiska medel men jag menade just biologiska, såna som man kan ha till ätliga växter.
Om din planta har många grenar kan du ju klippa bort grenar som är hårt utsatta men kanske i första hand ta bort blad som är hårt angripna, nya blad kommer ju efterhand.
Jättetrisk med lössen, jag har sjlv ett citronträd med ca 10 citroner på och blomknopp och bävar för den dag det blir löss på den.
Var står plantan idag, inne eller ute? Min får stå ute hela sommaren och den står inte ens i skyddat läge och jag tycker nog att den mår mycket bättre än att jag har den inomhus eller i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.