|
Rebecca
16-05-2013, 06:09
Har för någon månad sen upptäckt geocaching på riktigt. Så HIMLA roligt!! Som när man var liten och ville gå på skattjakt mest hela tiden. Cachar med min telefon och appen c:geo. Synd bara att jag inte upptäckt detta tidigare!! Någon mer som pysslar med denna roliga fritidsgrej? För er som inte vet vad geocaching är: man kan säga att det är en skattjakt ute i verkliga livet. Någon lägger ut en burk med en loggremsa (och ibland lite småsaker) och är noga med att kolla exakt vilka koordinater som burken är utlagd på. Jag som cachare kan sedan se att det ligger en cache på dessa koordinater, sen får jag med hjälp av en gps ge mig ut och leta. Oftast kommer man till "nollpunkten" eller "ground zero", där SKA cachen finnas, men den är ofta klurigt eller fiffigt gömd så ibland får man diskret leta en liten stund. När man väl har hittat burken skriver man upp sig på loggremsan, och sedan loggar man även den cachen på hemsidan geocaching.com. Där kan man även lära sig mer om man är intresserad!
Elisabeth-Västkustkolonisten
16-05-2013, 06:40
Jag själv gör det inte men jag har en trädgårdsväninna i Tyskland som sedan några år är en hängiven cachare.
Vart hon än kommer så måste hon leta upp en burk
Huggorm
16-05-2013, 06:50
Jag har en kompis som håller på så jag har varit med honom några gånger
Halaj!
Jag har kört en egen variant. Jag letar upp de där R:en på gröna kartan, och så går jag dit. Ofta hittar man ingenting, men det gör inget. Det är ju ändå bara för motionens skull, och för nöjet att knata lite i naturen.
//T
Myosotis
16-05-2013, 11:53
Förlåt om jag är lite negativ nu men geocacharna borde ta mer hänsyn till djurlivet, jag har hört om fall där folk vallfärdade till platser med typ pilgrimsfalkshäckning eller så, det kände de säkert inte till och det var inte meningen att störa, men häckningen blir spolierad i alla fall.
Rebecca
16-05-2013, 16:07
CITAT (Myosotis @ 16-05-2013, 12:53)  Förlåt om jag är lite negativ nu men geocacharna borde ta mer hänsyn till djurlivet, jag har hört om fall där folk vallfärdade till platser med typ pilgrimsfalkshäckning eller så, det kände de säkert inte till och det var inte meningen att störa, men häckningen blir spolierad i alla fall. Tråkigt om det går till på det sättet för det är absolut inte tanken med geocaching! Idén är att man ska komma ut i naturen och uppleva platser som de som lagt ut gömmorna tycker är intressanta/spännande osv. Självklart ska största hänsyn tas till naturen! Den kommer alltid i första hand. Det är faktiskt ganska bra koll på de gömmor som ligger ute (kanske inte i det fallet du beskriver tyvärr då), men det finns en grupp som håller koll och tittar på lämpligheten på nya cacher. CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-05-2013, 07:40)  Jag själv gör det inte men jag har en trädgårdsväninna i Tyskland som sedan några år är en hängiven cachare.
Vart hon än kommer så måste hon leta upp en burk Jag är redan fast - åker jag till ett nytt ställe måste jag kolla upp om det finns nån gömma i närheten!
Vi har cachat sedan snart fem år tillbaka! Dock mindre tid för det sen vi fick barn men det är en mycket bra underhållning som ger motion! 😄👍
Rebecca
16-05-2013, 18:24
CITAT (Annana @ 16-05-2013, 19:21)  Vi har cachat sedan snart fem år tillbaka! Dock mindre tid för det sen vi fick barn men det är en mycket bra underhållning som ger motion! 😄👍 Visst är det roligt? Det kanske blir mer aktivt sen när barnen blir lite äldre? Kan tänka mig att jag kommer hålla på med detta många år framöver. Hade detta funnits när jag var barn hade jag dessutom varit helt galen i detta redan från när jag var liten
CITAT (Myosotis @ 16-05-2013, 12:53)  Förlåt om jag är lite negativ nu men geocacharna borde ta mer hänsyn till djurlivet, jag har hört om fall där folk vallfärdade till platser med typ pilgrimsfalkshäckning eller så, det kände de säkert inte till och det var inte meningen att störa, men häckningen blir spolierad i alla fall. Bra att du tar upp det men det är nog inte bara geocachare som missar "hänsyn i naturen". Tänk lite extra på att ex inte släppa hunden lös hur som helst. Även jägare kunde tänka på detta...
CITAT (xlxl67 @ 16-05-2013, 19:27)  Bra att du tar upp det men det är nog inte bara geocachare som missar "hänsyn i naturen". Tänk lite extra på att ex inte släppa hunden lös hur som helst. Även jägare kunde tänka på detta... Halaj! Ja. Och bär-och svampplockare. Och vandrare. Och mountainbikecyklister. Frågan är om det är lämpligt att själva markägaren kan klampa omkring hur som helst. Han kan ju trampa på några fågelägg. Att det inte var meningen är ju inget förmildrande. Jag ser bara en lösning på problemet: Stängsla in allt som kallas ”natur”. Sen måste man ansöka om tillstånd för att beträda marken innanför. Trollar jag? Nej. Raljerar jag? Ja. //T
Bengalow
16-05-2013, 20:25
Jösses, Tapio - skrivklåda?
Rebecca
16-05-2013, 21:29
Okej, som trådskapare tycker jag det börjar bli lite väl offtopic nu.
jannegbg
17-05-2013, 09:25
CITAT (Myosotis @ 16-05-2013, 12:53)  Förlåt om jag är lite negativ nu men geocacharna borde ta mer hänsyn till djurlivet, jag har hört om fall där folk vallfärdade till platser med typ pilgrimsfalkshäckning eller så, det kände de säkert inte till och det var inte meningen att störa, men häckningen blir spolierad i alla fall. Jag tror inte att det du relaterar till har med geocaching att göra! Alla platser där det finns gömmor skall följa ett regelverk som inkluderar naturhänsyn (i alla fall om de är registrerade via geocaching.com). Och communityn brukar hjälpas åt att hålla koll. Janne A.K.A. jasy http://jasygeocaching.wordpress.com/
Rebecca
17-05-2013, 20:36
Woooh, nu löste jag tillsammans med en bekant en (för mig som nybörjare) svår mysteriecache! Och VILKEN känsla!! Fruktansvärt nöjd när jag till slut hittade burken efter att ha klurat hela kvällen.
bergvallmo
29-05-2013, 19:36
Jo, geocaching är en väldigt stor del av min tillvaro. Så fantastiskt roligt både sommar som vinter. Många trevliga människor träffar man också på.
En jobbarkompis har börjat med geocahing o jag blev inspirerad så japp nu e jag oxå fast  Har gått runt i Gbg o hittat 7 st o det är spännande att leta o smyga för det är ofta folk i rörelse som man inte vill ska se vad man håller på med haha  Fick för mig att syftet från början var att visa varandra vackra platser men jag kan ha fel. Funderar hur jag ska göra nu när vi ska utomlands till jul...lite olika ställen landar båten vi åker med så kanske jag ska leta upp caharna innan i datorn så jag är lite förberedd. Någon som har nåt bra tips annars? Man kan väl ha på telefonen o logga eller sticker priset iväg? Fast det är väl bara om man ringer som det kan bli dyrt....åh e så dum när det gäller det där med telefonen
Natur liv
12-12-2013, 21:22
Geocaching är såååå kul! Jag upptäckte det först efter att jag hade sett ett antal människor smyga runt i buskarna vid torpet. Till och med bakom dass! Det tog ett par år innan jag fick förklaringen från ett par barn/ungdomar som lite nervöst bad om ursäkt när de klättrade runt förrådet. Till slut hittade jag burken och sedan dess är jag fast.
Det var inga som helst problem att få burkägaren att flytta burken till ett bättre ställe, när jag tyckte att det var obekvämt att ha folk krypande runt dasset, speciellt när jag håller på att renovera och skapa latrinkompostering just där.
Geocaching är ett trevligt familjenöje, där det faktiskt rätt lätt går att få med sig familjens tonåringar. De är experter på allt vad GPS, koordinater och sånt är. Själv har jag ingen GPS, så jag måste övertyga någon att följa med varje gång.
Rebecca
13-12-2013, 10:04
CITAT (Tikka @ 12-12-2013, 20:14)  En jobbarkompis har börjat med geocahing o jag blev inspirerad så japp nu e jag oxå fast  Har gått runt i Gbg o hittat 7 st o det är spännande att leta o smyga för det är ofta folk i rörelse som man inte vill ska se vad man håller på med haha  Fick för mig att syftet från början var att visa varandra vackra platser men jag kan ha fel. Funderar hur jag ska göra nu när vi ska utomlands till jul...lite olika ställen landar båten vi åker med så kanske jag ska leta upp caharna innan i datorn så jag är lite förberedd. Någon som har nåt bra tips annars? Man kan väl ha på telefonen o logga eller sticker priset iväg? Fast det är väl bara om man ringer som det kan bli dyrt....åh e så dum när det gäller det där med telefonen  Kul, välkommen! Jag cachar också i Göteborg. Finns många riktigt snygga gömmor här. Från början var nog syftet det ja, men idag kan man hitta gömmor som finns bara för att "fylla en lucka" i kartan. I Göteborg är det väldigt tätt med burkar. Vad cachar du med? Telefon och vilken app? Du kan göra så att du tittar på kartan i appen och sparar ner de cacher som finns på de ställen du ska besöka. Blir man premiummedlem (kostar 30 euro/år) så har man möjlighet att spara ner många cacher samtidigt för ett område och sen föra in dom i telefonen eller gpsen. Det brukar gå bra att använda telefonen när du väl är på plats också, jag tror inte att det drar så mycket trafik. Men har man dålig internettäckning så kan det ibland bli så att man inte ser några cacher, och därför är det en fördel att spara cacherna i telefonen när man är hemma, innan man åker.
Tack  Jag använder en app som heter c:geo på telefonen. Har precis lärt mig spara ner cachar som jag kan titta på offline på telefonen. Loggar oftast via telefonen men nån gång har jag gjort det via datorn o deras hemsida. Jag är inte premium medlem inte än. Jag tar än så länge bara gröna skatter, jo en liten micro tog jobbkompisen o jag vid jobbet i Lackarebäck o den va en riktig kluring...  Men vad förvånad jag blev när jag tog fram kartan över vårt avlånga land...mycket skatter e det att finna!!!
Rebecca
13-12-2013, 19:50
Ah, jag använder samma! Har du några frågor så är det bara att frågha på så hoppas jag kunna hjälpa dig med appen.
Tycker det är smidigt att spara ner cacher! Om du är rädd för att datatrafiken ska gå överstyr kan du spara ner dom och sedan inne på live-kartan trycka upp inställningar. Där kan du välja "inaktivera live" och så ser du bara de du sparat ner. Då får du också välja "spara logg" när du ska logga en cache, istället för "posta logg". När du kommer hem (eller till ett ställe med internetanslutning) får du gå in igen och välja "posta logg" på de cacher där du sparat en logg.
Jamen du va bra tips tackar för dom! Ja jag får se vad jag kommer ha för internetuppkoppling när jag åker iväg. Nåt ska väl finnas för att kunna logga om jag hittar nån  Skoj e det i allafall
Idag tog jag 2st cachar i Billdal  O så upptäckte jag när jag stod nere vid Skintebobryggor att jag får mycket att göra till sommaren när båten är i, det ligger ju en massa cahar gömda därute på öarna
Rebecca
15-12-2013, 22:36
Härligt!  Ja, det är ju en del. Jag har som mål att nå 400 innan året är slut, ligger just nu på 378. Det blev en del DNF:s idag (did not find). I dagarna ska jag också lägga ut min första egna skatt!
Åhh du har kommit en bra bit på vägen  Jag har bara hittat 9st än så länge haha mål har jag inte tänkt på än men gubba min han säger jag e fast när jag sitter o kollar på kartan var det kan finnas cachar i Casablanca, Funchal, Lanzarote o Malaga hahahaha  Var har du tänkt lägga ut din skatt kan man fråga så? Vilket område? Såg nu på kartan att jag kan ev hitta en på Landvetters flygplats om jag har tur på tors morgon kl 5....eller när vi kommer hem igen....
Rebecca
16-12-2013, 08:32
Haha ja, man fastnar lätt i att titta på kartan för varje nytt ställe man är på/ska åka till!  Jag började cacha i mars förra året så snart ett år har jag hållt på. Det blir lätt många när man bilar genom Sverige under sommaren och sånt där. Då försöker man ta en på varje rastplats man passerar osv. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att min egna kommer hamna någonstans kring Redbergsplatsen/Kålltorp/Härlanda. Jag tänker att det ska bli starten på en serie så småningom. Blir man premiummedlem kan man få ett mail varje gång en ny cache släpps och då åka på FTF-jakt (first to find). Detta är rätt populärt och jag har själv lyckats knipa tre FTF-er. Där kan vi snacka adrenalin! Om du vill kan du leta upp mig på geocaching.com, jag heter Rebecca.A där. Det ska vara en del geocachingevent såhär innan jul, där man samlas ett gäng cachare och fikar/pratar geocaching eller nåt annat trevligt. Det är väldigt socialt det här, om man vill! Kolla upp GC4T08H och GC4RZWT om du är intresserad, det är två event som hålls den 18:e och 22:a december. Fast om du ska åka iväg på torsdag är den kanske inte aktuell. Lycka till med cachen på Landvetter!!
Det låter spännande att göra cahar själv lycka till o ha så skoj  Jag fick inte en enda cach på min resa, kartan gick inte att zooma in så bra i offline läge o det va synd  Landvetters cach fick jag inte heller tag i, va för trött när vi kom hem men jag får väl åka tillbaka en sväng när jag ska ut i skogen
Rebecca
30-12-2013, 21:49
http://download.mapsforge.org/maps/europe/Här kan du ladda ner en offlinekarta för Sverige! Även för andra länder. Så funkar det  Den kan du lägga in i telefonen och sedan i c:geos inställningar välja att du ska kunna använda den. Mycket smidigt när inte livekartan laddar. Det kommer fler chanser!  Nu har jag två cacher utlagda, Rebeccas Födelsedag #1 och 2.
Jaha man tackar
Rebecca jag har haft en android telefon med appen c:geo samma som du men får nu ärva gubbens gamla ifån4 o där fanns en uppsjö av geo appar att välja mellan.....har du nåt tips vad man ska välja hehe Annars funderar jag på att köpa den riktiga appen....men vill höra lite med dig först.
Rebecca
01-01-2014, 21:56
Till iPhone är faktiskt Groundspeaks officiella app den bästa. Bekanta har testat flera olika men man har inte tillgång till alla funktioner på samma sätt som på c:geo. Så jag rekommenderar starkt att investera de kronorna i den riktiga appen!
Jag tackar för detta  Då blir det den framöver. Ska ner till stan idag o byta simkort o sedan konfa telefonen så jag får den som jag vill ha den. Ska bli spännande med att se hur denna appen är.
Rebecca
02-01-2014, 16:39
Lycka till! Det som är bra är att du kan se alla olika typer av cacher, precis som i c:geo. I andra appar till iPhone är det vanligt med en begränsning på tre cacher per dag, och man kan inte se bland annat multi, mystery eller event på kartan.
Hmm blev inte den appen inte just nu iallafall. Trodde man betalade en gång o fick appen men det var ju per år så jag har en annan Geo Bucket som jag ska testa. Är en djungel det där med vad man ska välja för app !!!! Har laddat ur telefonen för att ladda upp den ordentligt så jag får kika vidare på den i morgon. Jaja jag får se hur jag trivs med denna ifån
Rebecca
03-01-2014, 08:26
Nej, så ska det inte vara. Du betalar ett engångsbelopp för appen. Sen kan du välja om du vill bli premiummedlem - det är DET som kostar per år. Jag är premium, men det har ingenting med vilken app man väljer att göra. Som premiummedlem får man tillgång till lite fler funktioner och statisktik på geocaching.com bara.
En bekant har testat geobucket och rekommenderade istället Looking4cache om du vill ha en gratisapp.
Jaha det förstod ju inte jag. Men räcker det med själva appen klarar man sig på enbart den? Får man mer än 3 cachar per dag? Jag saknar min c:geo  tyckte den va bra. Måste säga att jag är ju väldigt glad att jag funnit dig  Många bra tips o råd som jag tackar för
Rebecca
03-01-2014, 11:05
Haha, vill ju gärna hjälpa fler in i denna fantastiskt roliga hobby så det är väl jag som får tacka Jag tror du ska ha tillgång till alla typer av cacher och obegränsat antal sådana om du köper appen. Har för mig den ska kosta runt 75 spänn eller nåt.
Japp det va inget att be för jag har köpt appen o den ser ju ut som c:geo o 75 kr stämde. Den går ju på gubbens konto hehe för det är hans gamla ifån4 jag fått ärva  Synd vi ska ha gäster idag men jag måste nog ut o testa här nu endera dagen !!!
Rebecca
03-01-2014, 13:28
Haha perfekt ju! Glad över att kunna hjälpa till  Jag nådde mitt mål med 402 cacher loggade till nyår. Nu har jag satt ett nytt mål - att fylla alla kalenderdagar under ett helt år. Vissa dagar har jag ju redan fyllt, så det gäller för mig att ta minst en cache de dagar jag inte gjorde det förra året. Om jag orkar ska jag satsa på att ta minst en om dagen. Det finns nämligen vissa challengecacher som du bara får logga om du har uppfyllt vissa krav (exempelvis loggat en cache om dagen 365 dagar i rad osv), och det hade varit kul att kunna logga nån sådan nån dag. Igår hade jag siktet inställt på en cache men fick avbryta, dels för att den tydligen var klurigare än jag trott att hitta, och dels för att ett par mugglare (icke-cachare  ) höll på att flytta i närheten. Kunde inte leta så mycket som jag velat. Så jag fick gå vidare i regnet och leta rätt på nästa. Lite irriterad men jag hittade åtminstone den andra och det kändes gött i magen.
Grattis!! Då har du lite att göra framöver  Ingen sysselsättningsbrist precis hehe Jag gick ut en sväng så en cach tog jag idag vid Feskekörka Nu ska jag bara leta fram kompassen den hittade jag innan jag gick hemifrån i appen men inte när jag väl var på plats hmmm Såg att det fanns en del cachar tex runt Lygnern o när jag väl åker ut på mina turer o inte alltid letar svamp så tänkte jag att leta cachar istället  Skoj!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|