Full version: Monstera
malcolm
Jag är på jakt efter en monstera men de verkar inte finnas någonstans, har besökt ett otal blomsterbutiker men icke, var till IKEA igår men inte heller de hade någon. Kan det vara så att monstera inte är populär längre eller vad kan det vara? På sjuttiotalet fanns de överallt men inte nu, kan någon ge tips vart jag skall åka för att hitta ett exemplar, jag bor strax söder om Stockholm.
mojan
Det går också bra att ta en stickling, det har jag gjort många gånger. Det förutsätter förstås att man känner någon som har en.

gunsta
Kanske det är större chans att hitta en monstera till hösten - brukar ju komma mer gröna växter då.
Mmatau
Hej,
Jag har nyligen köpt två monstera på Blomsterlandet i Uppsala. Samma kedja borde väl även finnas i Stockholmsområdet?
mojan
Om du inte hittar någon så kan jag ta en stickling på min om du PM:ar mig.
malcolm
CITAT (mojan @ 03-06-2013, 22:04) *
Om du inte hittar någon så kan jag ta en stickling på min om du PM:ar mig.

Tack för sticklingarna, nu har de stått i vatten i ett ljust men inte soligt fönster en tid och båda har utvecklat rötter. Frågan är nu hur jag skall plantera dem, går det bra med vanlig blomjord och är en större eller mindre kruka att föredra?
malcolm
Andra än mojan får naturligtvis också svara.
mojan
Vanlig blomjord går bra. Börja med en mellanstor kruka som du tycker passar ditt fönster/din ytterkruka. Lycka till!
malcolm
OK, skall köpa både jord och krukor nästa gång jag åker ut och TACK än en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon