Pauline/Sthlm
Hej kära kunniga!
Detta (sur-? Vet inte för de få bär som inte torkar bort tar fåglarna) körsbärsträd var hyfsat ungt när vi flyttade in och nu några år senare större o finare tonåring, dessutom viktig avskärmning mellan hus o gata.
I flera år har jag sett kala grenar m bladtofs såsom beskrivet vid kvist- o grentorka. Har försökt beskära dessa delar o ändå hålla balans. I fjol dog en stor gren helt med bruna hängande blad mitt i säsongen (hmm ev hade jag stört en rot vid rabattgrävning).
I år ses nu stor närliggande gren helt utan liv i blomningen.

Bara att ta bort? Eller låta stå tills så många grenar borta att det är fult? Behandling alls möjlig??
Får ändå sätta stort annat träd där då. Inte körsbär antar jag.
Trååååkigt.
Bassam
Hej

det är svamp sjukdom, och svampen som göra detta är ( prunorum Sacc. et Syd ), men om du tycker om göra någon mot dem, Du kan göra:
1 undvika sår i träd.
2 beskära på rätt tid.
3 gödsla bra special med gödsel som innehåller kalium , för att kalium ökar träd ansvar mot sjukdom.
4 ta bort träd som är skadad mycket.
5 ta bort torkat grenar och bränna dem.
6 ge träd vatten när finns tork i området.
7 du kan ge dem svamp bekämpning medel som innehåller koppar, du kan spreja den två gångar:
A första gång före blad knopar öppnar jag menar på våren.

B Andra gång på våren efter blad ramla på hösten..

Lycka till

H.Bassam
Pauline/Sthlm
Tack för svar Bassam. Annat räddningsförslag någon?
Pauline/Sthlm
Puttar upp; finns nååågot att göra?
kerstinbern
Blom och grentorka är mycket vanligt på körsbär, delvis är det sortberoende men också förra årets kalla fuktiga väderlek gjorde att väldigt många träd drabbades just förra året. Oftast brukar bara enstaka grentoppar dö, men förra året var det vanligt med hela grenar eller hela träd som dog.
IKS
Skär bort grenen så fort du ser dessa symptom. Skär en bit in på levande ved och inte precis där torkan börjar. Låter du grenarna sitta kvar sprider sig angreppet till fler delar av trädet.

Surkörsbär är utsatt för grentorka, likaså prydnadsbusken rosenmandel. Mildare angrepp förekommer även på plommon men oftast inte så det orsakar stora problem. Vanligt sötkörsbär/fågelbär eller förädlade former som bigarråer fungerar oftast helt problemfritt.
Pauline/Sthlm
Jo just det...

Men med två -tre (visar det sig ) heldöda grenar och allt annat ovan för de två nedersta har bara tofs - rätt mkt blom men bara enstaka och små blad...

Det är m a o kört. Trädet får klä av sig självt o sedan bytas ut.

ranting.gif

Och Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon