Full version: pioner
orkideh89
Hej!
jag Har köpt två stycken luktpioner som jag vill gärna sätta någonsatns som jag ser från vardagsrummet, och då kan det blir antingen på ena sidan med fönster som är lite surt och lerig jord eller på den andra sidan som är berigigt.
Var är bäst att placera pionerna? Va trivs dem bäst?
Jag är rädd att där det är bergigt är för tunn jordyta så att de inte kan klara sig och blir uttorkade, och andra sidan är det lite för mycket vatten som samlas på den andra sidan, när det rgenar och det blir små vattenpöl.
Var skulle ni ha valt om ni var i min kläder? Hur djupt ska dessa planteras när jag tar ut dem från krukor?

Förra året flyttade jag en pion som jag hade, men den klarade det sig inte, så nu vill jag ah dessa levande.
Tack för feedback!
oliv
Lerigt brukar inte vara surt?

I alla fall ska pioner inte planteras för djupt, då blommar de inte (max 5cm under marken där ögonen kommer upp från rotknölen).
orkideh89
CITAT (oliv @ 16-05-2013, 16:26) *
Lerigt brukar inte vara surt?

I alla fall ska pioner inte planteras för djupt, då blommar de inte (max 5cm under marken där ögonen kommer upp från rotknölen).

Vad jag menar med sur är att dte är mycket ormbunkar och blåbär som växer där. Jag trodde såndan växter trivdes på sur jord. Sedan har vi gjort om en del i vår gräsmatta fram för altanen att regn som regnar rinner bort ditåt. Så det kanske är bara våt och regnig utan att vara surt, vad vet jag!?

/

CillaM
Pioner växer gärna i lerhaltig jord, i lera är det mycket kalk, inte surt alltså. Väldigt soligt är nästa grej. Ytligt ska plantorna planteras, som de står i krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon