Huggorm
Det har ju varit en elak vinter på många håll med extrem tjältorka. Jag har förlorat en hel del växter. Dels min finaste lind och min katsura, de blev ringbarkade av möss, och så extrema mängder vilt blåbärsris, lingonris, ljung, enebuskar och småplantor av tall och gran. Av det planterade har jag förlorat åtminstone en vindruva, två små bäralmar, en robinia, en pararalia och några catalpor, en del av det kanske kommer igen med skott från rötterna. De äkta kastanjerna ser inte heller glada ut, men de kommer sig. Dessutom verkar ett antal barrotade plantor av avenbok, poppel och hassel som jag planterade i höstas ha dött.

Men det mest förvånande är att spireorna dött ner till marken. Ni vet de vanliga spireorna med rosa blommor som man ser kvarstående vid gamla torp och gårdar. De skall ju vara härdiga långt upp i norrland men här har de frusit ner på alla platser jag kollat. Jag har 500-1000kvm med snår som jag försökt döda med olika medel men aldrig lyckats och nu står buskarna torra av sig själv. De skjuter dock nya skott nerifrån, rötterna har klarat sig.

Fästingarna verkar ha tagit skada av barfrosten också, men det är ju en annan sak

Så vad har ni blivit av med?
Alexander-VG-zon3
Princip alla barrväxter runt om här har fått svåra skador eller dött och andra som lagerhägg, roddisar mycket dött. Även spirea den vanliga japonica med rosa blommor frusit mycket grenar på här. Annars har inte så mycket dött hos mig, förutom fikon som frusit/torkat ner och även vissa vinrankor likadant trumpetranka har frusit ner (för första gången). Och är lite orolig för nysatt sen förra hösten ligusterhäck.
Natur liv
Ett par stora grenar på det gamla äppelträdet har gått av i de kraftiga vindarna. Det återstår att se hur det övriga trädet klarar av det. Attans att jag inte beskar trädet i tid ...
EKLO
På min tomt (södra Bohuslän) är det mina stora, vilda blåbärsbestånd som är den riktiga sorgen efter vårvinterns tjältorka - de är knallroströda och verkar stendöda. Och finns i massor. Snyft!

I rabatterna verkar mina purpurklätt ha dött, ett år gamla bara, och underligt nog har tom höstens frösådda fingerborgsblommor dött på de flesta håll. Även fjolårets fröplantor av stockros verkar ha strukit med, de som i år skulle blomma för första gången. Suck.

Ja, det är mycket som faktiskt känns riktigt sorgligt i år. Men de vilda blåbären är utan tvekan värst.
Huggorm
Jag trodde blåbären skulle komma igen från rötterna, men det verkar faktiskt som de dött helt. Men de finns åtminstone kvar inne i skogen, de kan ju växa skuggigt också. Det är värre med lingonen, de växer ju bara ute i solen och har nog fått ännu mer stryk
josohl
Lite svårt att säga 100% än, men det verkar i alla fall vara:
all smalbladig kalmia
all bredbladig kalmia
alla små rhoddisar
prydnadsen
lagerhägg
citronmellis (!?)
grönmynta (!!?)
en hel del lavendel
buddleja
delar av de amerikanska blåbären
delar av björnbären
praktmagnolian (är inte helt säker, men det verkar illa)
delar av stjärnmagnolian
snödroppsbusken (Halesia carolina)

Fy, man blir ju helt deprimerad av att räkna upp alltihop!
kerstin z5-6
Har inte mist något alls i vinter ,i alla fall inte av de vedartade ,vissa perenner kommer ju först senare men gissar att det ser bra ut även där:)
Ewa L
Jag tror inte jag förlorat så mycket växter på över 30 år!! Även riktigt gamla växter har tagit rejält med stryk.

Ex.vis:
Lagerhägg (lever till 10%)
Blåbår (lika ovan)
Smultronschersmin x 2 ser ömkliga ut. Kommer vara tvungen att klippa ner dem helt efter ev. blomning.
Prydnadskörsbär ... Ynka lite liv i.
Ett plommonträd, Victoria
Ett bigarrå, Stella. En gren lever! Jättesnyggt. thumbdown.gif
1/2 Miniroddis.
1 Hortensia
4 Alunrot
Flera rosor, dock ej klängrosorna!

Säkert en hel del till, men vågar knappt gå omkring och kolla. Bryter bara ihop!

Här tror jag det ffa var temperaturskillnaderna som var nu på våren. +25°—-8,5°. En skillnad på över 30 grader. Alltså kunde jag kanske ha räddat något om jag bara varit mer aktiv.
Chili Linkan
Hos mig har allting överlevt utan några märkbara skador faktiskt.
Peztis
Några rosor, tayberry, någon enstaka alunrot är det jag kommer på sådär på rak arm. Sedan finns det sådant som alltid löper risk att inte klara sig.

Men å andra sidan blev jag glad när sådant jag trodde var ettårigt kom upp igen!
Bengalow
Lagerhäggen, den bredbladiga, frös förra året. Jag sågade ner den ordentligt (7-8 cm tjocka grenar!) och dom nya skotten är helt förtorkade. Förmodligen har frosten i marken varit för länge. Den smalbladiga är helt intakt, vid sidan av. Annars inget allvarligt...
malarmaster
det som ser tråkigt ut just nu är mina enbuskar,de är helt bruna samt några minirhododendron som också verkar ha gått åt. dock har övriga rhododendron o azalea repat sig bra.endast enstaka grenar verkar ha torkat in.mina känsligaste vedväxter har klarat sig utmärkt o t.o.m min björk från amerikanska södern kommer bra.bambusnåren är friskt gröna medans lagerhäggen är svart.hur det ser ut på perennafronten återstår dock att se,mycket har inte rört sig än men nu har värmen kommit på allvar så de närmsta dagarna lär ge besked.
är det värst på västsidan?
här i småland har vi ju haft rätt stadigt på minus hela tiden tills värmen kom smygande men visst har här varit dagar med 10-15 plus o nätter på 6-8 minus o det tar hårt på det vintergröna. får se hur mycket som får röjas bort till midsommar. ulf
Huggorm
Jag såg idag att 99% av alla vilda hallonbuskar är döda. Men de kommer skott från rötterna och vissa enstaka stammar verkar ha överlevt. Men smultronplantorna ser åtminstone fina ut rolleyes.gif
Powerowic
CITAT (josohl @ 16-05-2013, 18:33) *
Lite svårt att säga 100% än, men det verkar i alla fall vara:
all smalbladig kalmia
all bredbladig kalmia
alla små rhoddisar
prydnadsen
lagerhägg
citronmellis (!?)
grönmynta (!!?)
en hel del lavendel
buddleja
delar av de amerikanska blåbären
delar av björnbären
praktmagnolian (är inte helt säker, men det verkar illa)
delar av stjärnmagnolian
snödroppsbusken (Halesia carolina)

Fy, man blir ju helt deprimerad av att räkna upp alltihop!

Ha inte för bråttom med att räkna ut blåbären. Mitt Berkley som jag planterad 2006 har inte trivts och i år såg det dött ut, men barken bar grön under så jag grävde upp den och satte i kruka i växthuset, fick då se att det komm ett skott vid basen. Annars har ett try dött men det kommer vid basen, kanske mådde dåligt av hård beskärning i april. Rosenribsen har dött ner, inte första året dock. Mina arguta kens red och weiki dog nästan enr helt, men det kan vara för dels spinnkvalster i höstas och sen höstplantering. eventuell några små vindruvor.

just det min japanska järnek tog mycket stryk
gunsta
Vi har inte förlorat något vad jag sett hitintills - rosorna har haft det tufft och frusit ner - men dom är klippt och kommer så sakteliga, Vi har haft mycket snö och kallt - blåbär, lingon mm är som vanligt. Bor i östra Svealand (Uppland).
kerstin z5-6
Väst verkar ha haft de värsta skadorna öst och norr har klarat sig bra
CillaM
Några buskrosor, höga, troligen 2 roddisar, de ser fortfarande ut att vilja blomma men.. blåbärsriset ser risigt ut förutom på de ställen där de står i skugga. Hos mamma är det rosor, kinesisk en, hennes enorma buske av kornell so är över 50 år gammal har fått rejält med stryk (den är klart markerad på google earth) o nu vet vi inte riktigt hur mycket vi vågar ta bort. Återstår att se senare. Ett antal krukade växter har också gett sig hädan. sad.gif
jegi
En ceder och skidhickory, här har väder och kaniner samarbetat.
japanska azaleor en masse och ett par rosor
morus rubra x alba, juglans regia 'Loiko'
mycket annat ordentligt nedfruset och några osäkra kort än så länga (bl a M Brozzoni, tripetala och obovata).
Vill dock meddela att tulpanträdet tycks helt intakt och det väger upp en del.
skogstroll
-cry-.gif jag har förlorat mitt växthus....
Huggorm
CITAT (jegi @ 18-05-2013, 01:57) *
En ceder och skidhickory, här har väder och kaniner samarbetat.
japanska azaleor en masse och ett par rosor
morus rubra x alba, juglans regia 'Loiko'
mycket annat ordentligt nedfruset och några osäkra kort än så länga (bl a M Brozzoni, tripetala och obovata).
Vill dock meddela att tulpanträdet tycks helt intakt och det väger upp en del.

Så Loioks goda härdighetsrykte är oförtjänt?

CITAT (skogstroll @ 18-05-2013, 06:41) *
-cry-.gif jag har förlorat mitt växthus....

Vad hände, ett nedblåst träd?
Pauline/Sthlm
Ett flertal vedartade växter förlorade helt eller delvis... lavendel bara klarat några 😞 eller bara basen, syrenbuddleja o frilandshibiskus döda (ger buddlejan en chans men mkt stilla), mitt hittills-fåtal rosor nedfrusna till marken, alpklematis som vuxit fint under 5-6 år inget liv ens vid bas (ännu??), am blåbär mkt som ser ut som barkfläck? eller fruset, vildblåbär brunt men bitvis nu blad o i skugga blom!.
Körsbärsträdet på väg att dö på egen hand se sep tråd, kanske mindre vinterns fel men varför låta bli att skylla på den också?

T o m syrenerna ser mkt klenare ut.
Gossen Ruda
Hej Skogstroll, trevligt att se dig här igen. Undrar också vad som hänt växthuset?

Förlorat? Inte mycket i stan. Några gamla avenboksplantor i häcken tycks ha dött ner helt eller delvis. Det börjar dock komma nya skott här och där så jag får vänta och se. En svart vinbärsbuske ser olycklig ut, tråkigt nog eftersom jag klippte ner den ordentligt i vintras. Den kommer nog. En forsythia verkar gles på blommor. Allt annat har klarat sig, alla mina buxbom exempelvis, och järneken. På landet är det värre, återkommer därifrän.
jegi
CITAT (Huggorm @ 18-05-2013, 08:32) *
Så Loioks goda härdighetsrykte är oförtjänt?

Tror den dog inomhus eftersom jag förvarade den i stallet större delen av vintern, sannolikt övervattnad.
Ewa L
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-05-2013, 22:43) *
Väst verkar ha haft de värsta skadorna öst och norr har klarat sig bra

Absolut!! Därför är det så typiskt att jag just flyttat ifrån öst till väst.
Också markant mycket mer blåst på denna sidan landet. Men det är bara till att gilla läget.
Huggorm
CITAT (Ewa L @ 18-05-2013, 21:15) *
Absolut!! Därför är det så typiskt att jag just flyttat ifrån öst till väst.
Också markant mycket mer blåst på denna sidan landet. Men det är bara till att gilla läget.

Fast den här våren har varit blåsigare än normalt tycker jag
addo
Nu bor jag i öst, men allt städesgrönt har tagit otroligt med stryk blåbären är också bruna men här har det börjat skjuta nytt vid basen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon