Groa
Hej! Jag är helt ny på rosor men har nu bestämt mig för att det är just rosor som skall få bli till vindskydd/insynsskydd vid våra utemöbler. Platsen har sol från uppgång till nedgång, och tanken är att rosen skall klättra på armeringsnät/matta. Just nu är det gräsmatta där. Det jag är ute efter är en ros som överlever i zon 4/5, växer relativt fort och helst är vit. Allra helst ser jag ju förstås att det blommar en längre tid också;-) Någon som kan komma med tips/input? Trooor att det är zon fyra, men har bara hittat stora kartor så jag är inte hundra på det.
Kajsa

John Davis, Kanadaros som jag har mot en armeringsmatta på uteplatsen, en zon 6 ros så den bör klara sig bra, bor i zon 3 - 4 och här fryser den inte en cm. Blommar hela sommaren, doftar en del.

John Cabot, Kanadaros, samma som ovan, zon 6 och blommar tills hösten, lite doft, fryser aldrig.

Titta också i mitt album/Klätterrosor på William Baffin, Henry Kelsey, Quadra andra Kanadarosor du kan ha.
Det finns inga klätterrosor som växer snabbt, det tar flera år till 2 - 3 m, du måste knyta rosen lite här och där mot armeringsjärnet, det är inte som klematis att den hakar i själv.
Groa
Tack för svar, ska kolla albumet imorgon :-) att jag måste hjälpa till med klättringen förstår jag, det har jag inget emot! Bara kul att pyssla. Det är alltså ingen jättevägg jag planerar, utan ett par tre meter i bredd och max 2m hög. Hade tänkt att det blir ett par eller tre plantor som får lägga grunden för att få en jämn täckning. Men hur mycket skydd behöver de? Klarar de av skaplig vind? Kan de få för mycket sol? Det är en rätt så utsatt plats, speciellt för vind..
Kajsa
Dom klarar vind och gillar mycket sol.
Groa
Kollade runt lite och blev intresserad av Polstjärnan, någon som vet nått om den? Skulle den passa in? Mest intressanta var förstås att den utges för att vara lättodlad, vit och rikblommig!
kerstin z5-6
Taggmonster fryser ofta ner hos mej i z 5. rek av nån anledning men uppträder uselt hos mej.
Skulle plantera rosa alba maxima i stället smile.gif vit dubbel vacker stor bred o hög
Groa
Hmm okej. Skall kika lite närmre på den då. Annars kanske det blir en av varje så får jag se vilken som klarar sig och som jag blir nöjd med:-) Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon