EmmBurt
Hej ja som ni säkert förstår på rubriken så undrar jag om man kan använda planterings jord till inne växterna?
Vad är det för skillnad på krukväxt jord blomjord och planteringsjord? Tänkte om man blandar ut planteringsjorden med lite perlit och/eller lekarkulor kan jag då ha det till mina inne krukväxter?
Åsa, mälardalen zon 2
Blomjord/krukväxtjord är strukturstabilare den håller formen i åtminstone 1år, planteringsjorden håller ofta bara strukturen ett par månader och sedan blir det ofta rätt kompakta klumpar torv i krukorna som nästan är omöjliga att få att dra åt sig vatten ifall de torkat ut för mycket
EmmBurt
okej så om man använder planteringsjord måste man så om ofta? om man blandar den med perlit eca får den bättre struktur då? har en halv säck planterings jord som jag inte vill slänga men har ingen plats för den.
jaj-51
Jag använder planteringsjord 5 säckar 50 liter för 95Kr Rölunda.

Fungerar till allt. Består till största delen av torv, blanda i lite mer sand så blir den lättare att återfukta när den är "snus" torr.

Den duger som såjord också laugh.gifsmile.gif ... Billigaste påsjorden var bäst i test på när plus på tv testade!

Den dyraste var sämst ...
kerstin z5-6
Håller inte med skulle aldrig så dyra frön i plantjord!
jaj-51
Här finns testen av billig påsjord SVTPLAY testen börjar 36minuter in i programmet.

Tyvärr verkar det vara bortkastade pengar med de dyrare jordarna men det funkar säker bra också.
O ja vist är det kul att hålla på och sköta om småttingarna.
EmmBurt
Vad bra smile.gif de var en intressant test smile.gif man som tror att det dyrare ska vara bäst men icke wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon