Full version: Ö-rabatten igen
Gossen Ruda
Hade en lång tråd om iordningställandet av rabatten förra året, orkar inte leta upp den nu. Tänkte bara visa hur den ser ut nu, före och efter ogräsrensning. Jag rensade ordentligt två gånger förra året men det växte snabbt igen. Nu tog jag till radikala metoder, jag grävde helt enkelt bort ett par cm av jorden inklusive ogräset. Som egentligen mest var gräs och den förbenade trampnarven. Nu funderar jag på vad skall lägga på igen. Jag misstänker att det finns frön i all jord jag har så jag funderar på att lägga på sand istället. Möjligen uppblandad med lite jord. Tulpanerna var en överraskning, jag hade glömt att jag tagit med några från stan för att testa med. En del inköpta växter har avlidit men det mesta har klarat sig. Det ser illa ut för min spanska näva men den kanske kommer. Den har jag haft länge.

jaj-51
Hittade lite om Ö-rabatten och kantsten. snyggt jobbat ... varje ny rabatt är jätte kul och ger mer sysselsättning både fysiskt och i drömmarana ...
addo
Jag har ett par rabatter toppade med grovt grus det är snyggt och håller ner avdunstningen så man inte behöver vattna lika mycket. Dock är man låst till gödning i flytande- eller granulatform.

Ogräs sår sig i gruset men är oftast lättare att få upp med rötterna ur gruset än ur jord.
Gossen Ruda
Jo, det var lite med lättheten att rensa jag också tänkte på. Fast inte grovt grus för mig. smile.gif

HelénE
Snyggt. Det är nog ogräs i jorden...eller så kommer det flyganes.
Täckbark lägger ju en del, men jag tycker egentligen det ser ganska tråkigt ut.
Men sand kanske funkar.
Testa.

Helén
Gossen Ruda
Så här blev det, jag har blandat hälften jord och hälften sand och fyllt på. Ganska snyggt faktiskt. Får se hur länge det håller. smile.gif

Dagen efter fick jag göra så här. En kattjävel som stryker omkring ansåg att jag hade gjort en toalett åt honom. Jag skall försöka stoppa honom på annat sätt, jag vet var han lyckas krångla sig över staketet.

jaj-51
El hjälper de lär sig ganska fort att trådarna är farliga.

Funkar perfekt runt mitt grönsaksland som har varit kattornas toalett.

Gossen Ruda
CITAT (jaj-51 @ 13-06-2013, 14:44) *
El hjälper de lär sig ganska fort att trådarna är farliga.

Funkar perfekt runt mitt grönsaksland som har varit kattornas toalett.

Jo, men kostar en del. Över tusenlappen bara för aggregatet.
Peztis
Att strö ut kaffesump funkar också bra. Har inte så mycket själv (biggrin.gif) så kan du ju alltid kolla med något företag eller café.
jaj-51
CITAT (Peztis @ 14-06-2013, 09:45) *
Att strö ut kaffesump funkar också bra. Har inte så mycket själv (biggrin.gif) så kan du ju alltid kolla med något företag eller café.

En liten tanke, Gevalia kan ge oväntade besök kompiskram.gif
Gossen Ruda
Vet inte om jag vill ha avfall i rabatterna. biggrin.gif Jag skall försöka förbättra staketet först.
Peztis
Hmmm... gödslar du inte dina rabatter? Eftersom du inte vill ha avfall, menar jag. flirting.gif
addo
Vad fint det blev! Bygg en vallgrav runt om så har du din egen paradisö med sandstrand biggrin.gif Katter, sniglar eller rådjur lär inte heller ställa till problem då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon