Ida82
Hej!

Ny här och nybörjar på trädgård över huvudtaget då jag o sambon flyttade till hus i somras.
Våra äldre grannar har berättat att det har bott en äldre dam här som har haft en jättefin trädgård men när hon blev dålig så lät hon det växa igen för hon ville inte att någon annan skulle röra den.

De som köpte huset efter henne har tydligen ej brytt sig utan låtit rabatter och allt fortsätta växa vilt. Nu vill jag försöka få ordning och reda men kan behöva lite hjälp och identifiera olika växter.

Så jag hoppas ni här inne kan hjälpa mig!
Stort Tack på förhand!

Mvh Ida

[attachment=76337:V_xt_1.JPG]

Vi börjar med denna.
Ser ut dom daggkåpa men skräp eller behåll?
kerstin z5-6
Självklart! Fota det som kommer upp eftersom och lägg in bilder här . Daggkåpa ja .Finns även en trädgårdsvariant men den är rätt invasiv .

Välkommen hit!
Ida82
[attachment=76338:V_xt_2.JPG]

[attachment=76339:V_xt_3.JPG]

Sen har vi denna

Ytterligare lite gröna blad som inte säger mig något.[attachment=76340:V_xt_4.JPG]

[attachment=76341:V_xt_5.JPG]

Denna hittar jag också överallt.
kerstin z5-6
Kan vara såpnejlika , men även annat , vet du hur blomman ser ut? den översta alltså
Eva 33c
CITAT (Ida82 @ 17-05-2013, 15:44) *
"Ytterligare lite gröna blad som inte säger mig något"

Skulle, tyvärr, kunna vara knölklocka...(hoppas jag har fel)
Den sista som du hittar "överallt" kan vara en praktlysing.
Men identifieringen är långt ifrån säker utifrån ett foto på en växt som inte hunnit så långt.
Klint
jag tror absolut att nr2 är knölklocka.Jag har den och den är en fin blålila blomma MEN den tar över allt sprider sej någor fruktansvärt Varning!
Tror också att 3an är praktlysing,sprider sej också men fin där den passar.

Välkommen hit!
Monarda
Den första ser absolut ut som såpnejlika. Jag grävde i många år innan jag fått bukt med den.
Nummer två ser tyvärr ut som knölklocka, sprider sig som en löpeld både genom frön och rötter. Den får man knappast bort om den bitit sig fast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon