Whiskuchi
Jag har en gammal uteplats på södersidan där vi aldrig sitter. Skulle det funka att odla ätbart i murarbaljor/andra stora behållare där? Det är väldigt varmt (orsak till att det inte används som uteplats). Vattningen däremot vore inga problem, det finns ett vattenutkast precis där så det skulle kunna läggas en droppslang om så vore. Vad - om något - skulle passa där?
Piccante
Allt som gillar värme som tomat, paprika, chili. Sen kan man odla många grönsaker i baljor med men det finns viss risk att de som kräver mest vatten kanske slokar lite i värmen.
Små fruktträd och buskar funkar ju med.
Whiskuchi
Härligt! Funkar det med rotfrukter? Jordgubbar? Om jordgubbar funkar där, kan de övervintra i baljorna? (jag tänkte odla i sand istället för jord om det spelar ngn roll)
malarmaster
jag odlar med stor framgång potatis i hinkar på södervägg.
jordgubbar har jag i trälådor o det funkar året runt. odla i sand har jag aldrig provat men läst om.
det skall tydligen funka bra men kräver näringstillförsel.många gröngödslar.
vintertid är övervintring i sand en fördel då stående väta undvikes.
själv är min tomt vattensjuk pga högt grundvatten vintertid varför jag försöker odla allt i upphöjda bäddar,lådor,baljor m.m. ulf
Whiskuchi
vad bra, då får jag användning för den där uteplatsen! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon