Full version: Back to basic ?
Sidor: 1, 2
Motti
Hur många här tror på "Back to Basic" runt om där vi bor tror ni att vi kommer tillbaks till den tiden då vi kunde köpa närproducerat kött ?
Huggorm
Det går fortfarande fint att köpa närproducerat kött om man bara har lite kontakter ute bland bönderna.
Motti
Vi köper allt vårt kött från närpoducerande bönder både gris och nöt .Frågan var väl mer om ni tror att vi kommer tillbaks till den tiden då vi visste vad allt kött kom ifrån ;)att vi får tillbaks närproducerat i köttdisken ?
Huggorm
Det krävs att folk börjar efterfråga det och är beredda att betala vad det kostar att föda upp slaktdjur här i Sverige med våra humanare regler.
Motti
Efter Hästköttskandalen förväntade man sig större protester från Sveriges befolkning faktiskt ! har vi slutat bry oss om vad fan vi stoppar i oss ?
Piccante
De livsmedelslarm som varit de senaste åren med Galna-kosjuka och framåt har enligt beteendevetarna (eller vilka det nu är som studerar konsumtionsvanor?) bara resulterat i minskad försäljning eller ändrade vanor i genomsnitt 3v sen är man tillbaka i gamla spår igen... Någon sa iaf så på tv för ett tag sedan.

På ett annat forum på nätet diskuteras om det är bra eller dåligt att köpa eldorado och andra egna märkesvaror och förvånansvärt många tycker att bara det är billigt så kvittar det varifrån det kommer eller hur det smakar.

Jag försöker eftersträva självhushållning i så stor grad som möjligt.
Trampendal
CITAT (Motti @ 17-05-2013, 23:48) *
Efter Hästköttskandalen förväntade man sig större protester från Sveriges befolkning faktiskt ! har vi slutat bry oss om vad fan vi stoppar i oss ?

Det tror jag beror på att svenskar i allmänhet tycker att det är helt okej att äta hästkött.
Hade det varit råttkött eller liknande hade nog reaktionen blivit en annan. smile.gif
Trampendal
CITAT (Motti @ 17-05-2013, 23:30) *
Vi köper allt vårt kött från närpoducerande bönder både gris och nöt .Frågan var väl mer om ni tror att vi kommer tillbaks till den tiden då vi visste vad allt kött kom ifrån ;)att vi får tillbaks närproducerat i köttdisken ?

När var den tiden?
Kommer inte ihåg att man nånsin kunnat se var i landet köttet är producerat (utom i enstaka butiker).
Huggorm
Nu pratas det ju allt mera om att vi bör äta insekter istället för däggdjur. Skall bli intressant att läsa innehållsförteckningen på färdigmat, jag gissar att det smyger sig in "proteintillsats" i form av pulvriserade mjölmaskar där långt innan det kan köpas som råvara i butikerna.
Trampendal
CITAT (Huggorm @ 18-05-2013, 00:27) *
Nu pratas det ju allt mera om att vi bör äta insekter istället för däggdjur. Skall bli intressant att läsa innehållsförteckningen på färdigmat, jag gissar att det smyger sig in "proteintillsats" i form av pulvriserade mjölmaskar där långt innan det kan köpas som råvara i butikerna.

Helt okej för mig om, bara de inte smakar skit (men det kanske insekter gör?).
Om de är goda och näringsrika är det ju suveränt som föda, mycket enklare och billigare att föda upp ju. smile.gif
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 18-05-2013, 00:27) *

Tror jag också !

Innan vi gick med i EU så stod det på tex charkvaror som var producerade i övriga Europa att det ingick mer protein . Det visade sig vid närmare kontroll vara vad vi i Sverige kallade för köttbiprodukter ( brosk mm ).

Undrar också när det var så att vi visste var köttet kom från. Det har jag aldrig upplevt tidigare men nu finns det affärer som redovisar sådant.

Vi måste nog vänja oss med att få betala vad det verkligen kostar att framställa livsmedel, " riktiga " livsmedel , och inte någon hopblandad smörja.

Om vi skulle betala mer för t ex kaffet , bananerna osv så skulle det bli mycket drägligare för de som jobbar på plantagerna , en sorts hjälp till självhjälp . Men är vi beredda att göra det ? Nej vi vill ha allt så billigt som möjligt.
Motti
Om man köper kött så ska det stå vad det är för kött du köper !vem sjutton vill äta en gammal uttjänt travhäst som är fullproppad med antibiotika ? I vissa länder äter man gärna häst som i tex norra Italien finns till och med vissa restauranger som bara servera hästkött tex i Bergamo i norra Italien .
Anma
På vår ica kan man köpa närproducerat från faringekött. Inte alls särskilt mycket dyrare än det andra
Vi väljer det köttet så långt det går.
*Stintan*
Här kan man också köpa närproducerat på ICA. Dessutom finns det gårdsbutiker inte alltför långt bort.
mamamaggan
CITAT (Motti @ 18-05-2013, 01:25) *
Om man köper kött så ska det stå vad det är för kött du köper !vem sjutton vill äta en gammal uttjänt travhäst som är fullproppad med antibiotika ? I vissa länder äter man gärna häst som i tex norra Italien finns till och med vissa restauranger som bara servera hästkött tex i Bergamo i norra Italien .

Nu är du nog lite fel ute , hästkött är inte = travhästar just p g a att de har fått mediciner mm.

Hästkött måste som allt annat kött inspekteras och så måste man deklarera var det kommer ifrån.

Äter hästkött om det finns , t ex hamburgerkött kan/ska ju vara gjort av hästkött.
Eva i Skåne
CITAT (Trampendal @ 18-05-2013, 01:04) *
Helt okej för mig om, bara de inte smakar skit (men det kanske insekter gör?).
Om de är goda och näringsrika är det ju suveränt som föda, mycket enklare och billigare att föda upp ju. smile.gif

Jag undrar förstås hur mycket enklare det skulle vara att föda upp insekter till mat åt oss...
Det ska till många myggor för att få ihop till en biff rolleyes.gif
Bengalow
I Kambodja lärde man sig att överleva på insekter, från den gången Pol Pot regerade. Än idag så säljs friterade spindlar, larver och diverse andra insekter på torget. Det köps billigt och äts på plats som snacks...
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (mamamaggan @ 18-05-2013, 12:13) *
Nu är du nog lite fel ute , hästkött är inte = travhästar just p g a att de har fått mediciner mm.

Hästkött måste som allt annat kött inspekteras och så måste man deklarera var det kommer ifrån.
Äter hästkött om det finns , t ex hamburgerkött kan/ska ju vara gjort av hästkött.

mamamaggan det häst kött dom blandar i är inte kontrollerad. Det kan komma från vilka hästar som helst.

Jag vill veta vad jag köper, vad jag äter.

För att komma till en gårdsbutik måste jag åker flera mil. Att köpa ekologisk kött på COOP, ja då får någon annan låna ut sin plånbok till mig.....

Men jag förstår också att allt ekologiskt odlat är dyrare, ett av mina barn driver gården vidare ekologiskt.

För övrigt så odlar man inte kött. Man odlar mycket men när jag läser på köttpaketet, odlat här och där... ja då får jag spader.

Om man får bli OT, så komm för omkring tio år sedan min dotter (som driver gården) på en veckas besök till osss. Hon kom ihop med en väninna. Hennes man fick ju stanna hemma och hjälper avbytaren

Men när hon packade upp ryggsäcken och det kom fram en stor, fortfarande havfrusen, oxfilet då låg min gubbe.

Dotterns väninna fick spader att hon visste att tösabiten hade kött med sig men vi frossade 3 dagar.

Denna veckan var en av dom roligaste veckor jag hade. Synd bara att min dotter även denna vecka inte kunde sova längre på morgnarna. Kl. 05.00 - 06.00 tog hon alla filtar och gick ut i min trädgård och la sig på min oanvända solsäng där.

Elisabeth
Gita
Ursäkta men jag blir lite full i skratt när jag läser sådana här trådar i olika forum. ALLA säger ALLTID att de är beredda att betala väsentligt mera för närproducerat, kravmärkt osv.,ändå visar all statistik från handeln på något helt annat. How come?
Gita
mamamaggan
Elisabeth jag talade inte om det hästkött som man olagligt blandat i maten och sålt som annat kött.

Det finns bra hästkött att tillgå och det äter jag gärna.

CITAT (Gita @ 18-05-2013, 16:23) *
Ursäkta men jag blir lite full i skratt när jag läser sådana här trådar i olika forum. ALLA säger ALLTID att de är beredda att betala väsentligt mera för närproducerat, kravmärkt osv.,ändå visar all statistik från handeln på något helt annat. How come?
Gita

Hur gör du själv ?
Cacki
Gita

Kanske för att de som diskuterar frågan är just sådana som bryr sej och tycker att det är viktigt mad bra mat??
Gita
CITAT (mamamaggan @ 18-05-2013, 16:49) *
Elisabeth jag talade inte om det hästkött som man olagligt blandat i maten och sålt som annat kött.

Hur gör du själv ?

Köper och äter mer än gärna brasiliansk oxfilé.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 18-05-2013, 17:05) *
Gita

Det har jag råd att avstå från, och väljer att göra det, eftersom det definitivt inte är klimatsmart. Jag tror att du också har råd att satsa på miljön, Gita!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gita @ 18-05-2013, 17:05) *
Gita

Det vet vi redan sedan länge.....

CITAT (mamamaggan @ 18-05-2013, 16:49) *

Hur gör du själv ?

Jag tror jag skulle inte köpa hästkött. Jag åt visserligen som barn rökt hästkött men det var väl bara för att vi fick cykla till marknaden i nästa samhälle (18 km)
*Stintan*
Hästkött är gott.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 18-05-2013, 17:58) *
Det har jag råd att avstå från, och väljer att göra det, eftersom det definitivt inte är klimatsmart. Jag tror att du också har råd att satsa på miljön, Gita!

Fast jag anser att brasiliansk oxfilé i högsta grad är klimatsmart och dessutom viktigast av allt djuren har haft bra liv med möjlighet att ströva fritt.
Däremot äter jag inte griskött framställt i de där förfärliga svenska köttfabrikerna, mest kanske för att jag inte gillar smaken på köttet men också för att denna hemska hantering av djuren äcklar mig.
Gita

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-05-2013, 18:13) *
Det vet vi redan sedan länge.....

Hmmm.... jag svarade bara på en direkt fråga. Skall man inte göra det???
Gitaj
Bengalow
Nu är du ute och cyklar, Gita! Det brasilianska köttet klassas som det mest miljöfientliga som produceras. Man svedjebränner djungeln, får att korna skall få bete. Det räcker ett år, sedan är jorden utarmad, och inget gräs växer. Då bränner man ett nytt område. Dessutom kan man faktiskt mäta metangasföroreningen i Amazonas. Kopruttar är inte bra för miljön - det är värre än koloxid...
Tapio
Halaj!

Alltså, vad gäller miljön är det mycket viktigare hur maten har producerats, än var den har producerats.
Klimatmässigt är det bättre att köpa konventionellt på friland odlade tomater från Sydafrika, än kravodlade i växthus från Holland.

I G-P var det en artikel, för länge sen, med en jämförelse: du går/cyklar till närmaste konsum och köper tomater odlade i Sydamerika. Eller du tar bilen och åker någon mil till en bonde för att handla tomater. Din bilfärd förbrukar lika mycket fossila bränslen som båten från Sydamerika. Per tomat, naturligtvis.

Man måste ju alltså se till hela resursanvändandet för framställandet av maten! Hur man än vänder och vrider på det så brukar frakten vara nån ynka löjlig procent av totalen, och nästintill försumbar.

Det är ju lite paradoxalt det här, men eftersom vi har rätt kackiga odlingsförutsättningar här uppe (det är kallt!) så är maten (gäller främst grönsaker) klimatsmartare ju längre bortifrån den kommer!

//T
Gita
CITAT (Bengalow @ 18-05-2013, 20:08) *
Nu är du ute och cyklar, Gita! Det brasilianska köttet klassas som det mest miljöfientliga som produceras. Man svedjebränner djungeln, får att korna skall få bete. Det räcker ett år, sedan är jorden utarmad, och inget gräs växer. Då bränner man ett nytt område. Dessutom kan man faktiskt mäta metangasföroreningen i Amazonas. Kopruttar är inte bra för miljön - det är värre än koloxid...

Så du menar att brasilianska kor pruttar värre än svenska kor?

Sen är det väl snarare sockerrörsodlingen för etanolframställning som man svedjebränner för.
Det som användes som betesmarker ( och alltid har användts som betesmarker) är ju de stäppliknande marker som inte är lämpliga för odling av något slag.
Gita
Tapio
CITAT (Gita @ 18-05-2013, 20:33) *
Sen är det väl snarare sockerrörsodlingen för etanolframställning som man svedjebränner för.

Halaj!

Ja, och sojaodlingar, så att miljömedvetna vegetarianer kan göra sojabiffar. rolleyes.gif

//T
Piccante
Vet inte varför Gita ska köra diskussionen om brasiliansk nötkött i repris när det är bortom all tvivel att det är mkt miljöbelastande speciellt mot den biologiska mångfalden. Men att medvetet välja det sämsta man kan hitta för att man inte bryr sig är ju också att göra ett val...
Gita
CITAT (Piccante @ 18-05-2013, 20:46) *
Vet inte varför Gita ska köra diskussionen om brasiliansk nötkött i repris när det är bortom all tvivel att det är mkt miljöbelastande speciellt mot den biologiska mångfalden. Men att medvetet välja det sämsta man kan hitta för att man inte bryr sig är ju också att göra ett val...

Varför är det det sämsta med fritt betande boskap? Nu får du förklara.
Gita
*Stintan*
SR Matens pris: Brasilianska kor äter kemikalier http://www.youtube.com/watch?v=guHOEpQ3N2k

SR Matens pris: Brasilianska kor i trånga feedlots http://www.youtube.com/watch?v=JYIjkeuz3kI

Oj så bra dom har det!

Visst skövlas det skog för att göra om till betesmark i Brasilien. Det ger ju mer avkastning än att behålla skogen.
http://www.rikatillsammans.se/2008/05/28/k...ver-regnskogen/
Piccante
CITAT (Gita @ 18-05-2013, 20:49) *
Varför är det det sämsta med fritt betande boskap? Nu får du förklara.
Gita

De förändringar av markanvändningen som ökad köttproduktion i Brasilien medför är mkt negativa. Då man skövlar regnskog för att omvandla till betesmark. Finns tyvärr ingen långsiktig hållbarhet i den produktionen då man dessutom överbetar marken och lämnar den ganska förödd då man väljer att skövla ny areal regnskog istället för att bruka marken hållbart. Det är inte utan anledning som WWF och större delen av miljörörelsen har dömt ut brasiliansk nötkött liksom flera inhemska organisationer i Brasilien.
Bengalow
Man har ett mycket tunt lager med "jord" i regnskogen, där nedbrytningen av grönskan sker snabbt, och ofta sköljs bort av häftiga regn och översvämningar. Jorden byggs inte upp på det viset som hos oss. När man bränner/svedjar bildas kväve, och det växer gräs - i ett år, sedan är näringen slut. Då flyttar man till nästa svedja.
Och Gita, det är inte fel med fritt betande boskap, men metoden de använder för att ge djuren bete är förkastlig för regnskogen. Vill du hellre ha kor än jaguarer? Skall Animal Planet bli det enda stället på jorden där man kan se vilda djur? D.v.s. se gamla filmer med titeln "Före och Efter"
Tapio
Halaj!

Fast det var nån brasse där i stintans länkar som sa nåt tänkvärt. Ungefär:
Jaha, men vem faaan är ni att komma här och ha åsikter om hur vi exploaterar våra naturresurser?

Ja. Hur behandlar vi egentligen själva vår egen urskog? Eller, vänta... vilken urskog?
Ur Wikipedia:
I Skandinavien finns mindre partier urskog kvar främst i fjällområden. Det rör sig oftast om fjällbjörkskog och fjällnära barrskog. Urskogen i Sverige är mindre än 0,5% av all skog.

//T
Motti
Nu är det ju inte så att det är ont om skog i Sverige och vi har faktiskt stora skogar som är orörda så kallat Urskog .Men vad har det med nötkött griskött att göra ?
Personligen tycker jag det är vansinigt att impotera kött från Brassilien och Nya Zeeland när vi själva har så mycket kött i Sverige .Om vi inte handlar svenskt kött så går ju priserna upp därför att vi impoterar billigt dåligt kött frå andra sidan jordklotet!det anser inte jag har någon vet och reson över huvud taget och absolut inte naturvänligt .Och föresten är kvaliteten på importkött riktigt dålig .
gunsta
CITAT (Motti @ 18-05-2013, 22:58) *
...
Och föresten är kvaliteten på importkött riktigt dålig .

Det tycker inte jag - amerikanskt kött köper jag mer än gärna - gott och mört, Senast jag köpte gott svenskt kött var det hästkött.
Bengalow
Jo du, gunsta, då behöver du ju inte ta antibiotika när du blir sjuk. Det är deras kött fullpumpat med...och dessutom tillväxthormon, som inte ens människor inom sportens värld får ta, utan att bli diskade. Djuren får stå i kö, och få en automatspruta - "om utifall dom skulle bli sjuka".
gunsta
CITAT (Bengalow @ 18-05-2013, 23:20) *
Jo du, gunsta, då behöver du ju inte ta antibiotika när du blir sjuk. Det är deras kött fullpumpat med...och dessutom tillväxthormon, som inte ens människor inom sportens värld får ta, utan att bli diskade. Djuren får stå i kö, och få en automatspruta - "om utifall dom skulle bli sjuka".

Tack för den vänliga kommentaren - jag är så gammal så det kvittar vad jag äter, bara det är gott - och inga barn har jag heller. Jag bryr mig inte m a o.
herkules
CITAT (gunsta @ 18-05-2013, 23:29)
1638724[/url]']
Tack för den vänliga kommentaren - jag är så gammal så det kvittar vad jag äter, bara det är gott - och inga barn har jag heller. Jag bryr mig inte m a o.

inte ens om djuren?
Motti
Senast vi köppte så kallat" Naturkött" från Nya Zeland som då skulle vara entrecot var en enda stor slemig sleta !en entrecote ska vara fast utan stresshinor .Och hur kan man sätta sig med armarna i kors och bara tycka att det kvittar vad man äter för att man är ensam och inte har några barn fear.gif skrämande passivitet .
Piccante
CITAT (Tapio @ 18-05-2013, 22:43) *
Halaj!

Fast det var nån brasse där i stintans länkar som sa nåt tänkvärt. Ungefär:
Jaha, men vem faaan är ni att komma här och ha åsikter om hur vi exploaterar våra naturresurser?

Ja. Hur behandlar vi egentligen själva vår egen urskog? Eller, vänta... vilken urskog?
Ur Wikipedia:
I Skandinavien finns mindre partier urskog kvar främst i fjällområden. Det rör sig oftast om fjällbjörkskog och fjällnära barrskog. Urskogen i Sverige är mindre än 0,5% av all skog.

//T

Jag tror det är något högre men inte mycket. I södra Sverige stämmer nog att 0,5% av skogen är "urskog". I Norrland något större areal men egentligen är det bara den fjällnära skogen där med som är något sådär opåverkad, resten är kulturpåverkad av renbete och annan verksamhet.
Motti
Skillnaden här och på Nya Zeeland är att här skövla vi inte skog och förstör naturlivet för att få betesmarker! här låter vi betesmarker från småbruk växa igen för stordrifften !Men jag tror att efter alla köttskandaler så förhoppningsvis kommer folk att få upp ögonen för det nära jordbruket och för att ha förmånen att köpa kött från närproducerande bönder i smådrifft .Vi har en bonde vi köpper kött ifrån och vi ger 45 kr kilot rätt över och vi vet att det är bra kött ,vi köper även gris från honom .Och så jagar både min man och son så vi har en hel del Älgkött också .
Anma
Gita

Man kan ha billiga vanor på andra sätt. Själv föredrar jag till exempel faringekötts butiksmalen köttfärs för 59kr kilot före brasilianskt kött i vakumpåse.
gunsta
CITAT (Motti @ 19-05-2013, 00:09) *
Senast vi köppte så kallat" Naturkött" från Nya Zeland som då skulle vara entrecot var en enda stor slemig sleta !en entrecote ska vara fast utan stresshinor .Och hur kan man sätta sig med armarna i kors och bara tycka att det kvittar vad man äter för att man är ensam och inte har några barn fear.gif skrämande passivitet .

Om det är mig du menar Motti - vem har sagt att jag är ensam .......
Gita
CITAT (Motti @ 19-05-2013, 00:38) *
Skillnaden här och på Nya Zeeland är att här skövla vi inte skog och förstör naturlivet för att få betesmarker! här låter vi betesmarker från småbruk växa igen för stordrifften !Men jag tror att efter alla köttskandaler så förhoppningsvis kommer folk att få upp ögonen för det nära jordbruket och för att ha förmånen att köpa kött från närproducerande bönder i smådrifft .Vi har en bonde vi köpper kött ifrån och vi ger 45 kr kilot rätt över och vi vet att det är bra kött ,vi köper även gris från honom .Och så jagar både min man och son så vi har en hel del Älgkött också .

45 kr kilot? Det låter inte riktigt troligt, inte ens om det det är svarthandel det är frågan om. Bara momsen skulle ju göra 9 kr. Jag tror faktisk inte det är möjligt att producera kött för 36 kr kilot. Kan vi inte få namn och adress till den bonde som kan göra sådana underverk?
Gita

gunsta
CITAT (Gita @ 20-05-2013, 20:13) *
45 kr kilot? Det låter inte riktigt troligt, inte ens om det det är svarthandel det är frågan om. Bara momsen skulle ju göra 9 kr. Jag tror faktisk inte det är möjligt att producera kött för 36 kr kilot. Kan vi inte få namn och adress till den bonde som kan göra sådana underverk?
Gita

Bra fråga Gita tummenupp.gif
pejori
CITAT (Gita @ 20-05-2013, 20:13) *
Gita

Väntar också med spänning, då jag snart ska landa i Nässjö (Bodafors).
Tänkte passa på och handla då. tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 21-05-2013, 11:56) *
Väntar också med spänning, då jag snart ska landa i Nässjö (Bodafors).
Tänkte passa på och handla då. tummenupp.gif

Han har nog gått i konkurs giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon