EKLO
Hej,

På min första ros, en Aicha köpt o planterad för fyra år sedan, blir blad/blomknopparna "hoprullade" så här i lövsprickningen - och där inne hålls en mörk rackare som knaprar.

De går inte att komma åt med vattenspruta eller såpvatten, eftersom de "rullat in sig" i bladen.

Antar att detta är ett bekant problem för andra rostyper, jag är så ny på detta. Men krypen har kommit de senaste 2-3 åren.

Vad göra?
Kajsa

Liten rosenbladsstekel, bladen rullar ihop som en cigarr, larver övervintrar i jorden, året efter utvecklas dom till steklar och lägger ägg på våren. Nyp av allt inrullat.

eller

Rosenskottstekel, nyp bort toppen, larven övervintrar i jorden, stekeln lägger ägg i rosen på våren, så går det runt.

Har läst att man kan hacka, gräva runt rosen sen höst så förstörs en del larver. Spruta går inte då man inte kommer åt, på våren får man nypa, klippa bort.
EKLO
Tack för hjälpen Kajsa.

Jaha, detta verkar då vara Rosenskottstekeln. Så trist! Det är mängder av hoptrasslade gömställe-skott jag får klippa bort i dag då - undrar just om det blir nåt kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon