Inviger nu första våren vår terrass om 70 kvm. Rätt blåsigt läge. Terrassen är till största del inramad med balkongräcke i form av metallspjäll (?) i normal balkongräckeshöjd. Sol på morgonen, förmiddagen och dagen just nu. Nu vet jag inte om vi bor i ett extra blåsigt läge, men blåser har det det gjort, rätt rejält hittills.

Jag har planterat ett vildvin i ena hörnet, en vildkaprifol i ett annat med hopp om att det ska klättra på räcket och ge lite vindskydd. Kaprifolen trivs sådär. Vi får se med vildvinet. Två New Dawn mot väggen, som så småningom ska få något att klättra på. Alla dessa är planterade i Lindesbergskrukor. Även en dvärgsyrén bor i en Lindesbergsliknande kruka. Jag tycker det är jättekul när det blommar och blir fint, men vet hur ointresserad jag blir när det handlar om att göra i ordning inför vintern.. Så jag vill gärna ha växter som till största del sköter sig själv, och helst återkommer. Jag har ingen som helst möjlighet att ta in växterna under vintern. Dock har jag en inglasad balkong (8kvm!) där jag kan plocka in en och annan växt om det skulle behövas. Det blir ju skydd, men det är fortfarande kallt på vintern!

Har även hängt fyra balkonglådor med pelargon, murgröna, vincia minor som hänger utmed ena sidan. Tre lite större stenkrukir med murgröna, kärleksört och ettårig stockros (optimist, javisst!). Trots detta så ser det för tillfälligt väldigt ynkligt ut då det är så stor yta.

Frågan är som följer. Terrassen är enorm. Hur får jag den att bli lite mer lummig, och trädgårdslik utan att ruinera mig? Vilka växter tål läget? Gärna tåliga gröna, och även blommande växter som är perenna som tål att klara en svensk blåsig sommar, samt en svensk svinkall vinter. Alla ska såklart stå i kruka.

Sthlm Zon II