Full version: puma & melon
orkideh89
Hej!
Jag har fröodlat pumpa och honungmelon som kommer upp fint. Snart är det dags att de ska planteras om i större krukor eller i friland. Jag vågar ej ha dem i friland då dem blev uppätna av mördgarsnigalr.gott som Har har dessutom 3 rådjur om bor så konstant i min trädgård. Därför ska dem vara på altan eller i växthus.

Jag vet att dessa växeter växer på mark utan pinnar som håller upp dem (så som vi gör med gurka och tomat). För dessa är tunga att bäras på en pinne antar jag.Min pumpa är en stor ätbar pumpasort.
Det är första gången jag odlar pumpa, bortsett från förra året som jag förorade allt.

Hur gör ni andra? om ni har låt era pumpa i kruka, låter ni dem växterna klättra på en pinna och binder dem eller låter ni dem växa som dem vill kanske plant? Hur ska jag göra bästa för de ev. framtida frukten att växa till sig?

Hur ofta ska man vattna dem? Ska orden alltid vara fuktig?
Tacksam för tips!
rosita
Jag odlar melon i växthus och binder upp plantan som gurka. Jag binder också upp själva frukten i nätkassar, för att inte vikten ska få hela plantan att rasa. Ett år hade jag en vattenmelon på 3,5 kg och det gick bra.

Om det går att göra samma sak med pumpa, har jag aldrig provat, men det borde gå bra.

Pumpa och melon är näringskrävande och törstiga.
Peztis
Här har du en liten lösning: virkade melonhängmattor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon