Vaknade och började klia mig lite lojt under armen innan jag piggnade till och gick upp. Jaha, där satt den i armhålan: årets första fästing.
Och strax därpå, med tekoppen på trappen i solen - den första hästmyran traskade långsamt och stolt över altanen och in genom dörren, medan den "räckte ut tungan".
Nu fattas väl bara att jag får syn på en mördarsnigel i trädgården i dag (har peppar, peppar aldrig haft annat än åkersniglar här).
Med andra ord: denna långa vinter med tjäle och nattkyla tycks inte ha fått skadedjuren att mer än ruska på sig, för att sedan fortsätta sina illdåd i oförändrad takt. Suck.
Gröna mormor
18-05-2013, 16:32
Ja här i Malmö har det börjat gnagas på både rosblad och annat. Och så börjar myrorna att komma, undrar om dom blir lika många som förra året. Sniglarna har också börjat visa sig, men alls inte så många som tidiage. Hörde på radion att mördarsniglarna inte klarat denna kalla vinter och torra vår, så vi får hoppas att dom har rätt
Huuu fästingar! Vidriga kryp!
Myrorna har vaknat till liv och jag har sett några vinbergssnäckor. De flyger fint genom luften när man kastar iväg dem. Inga större mängder än, dock.
CITAT (Peztis @ 18-05-2013, 19:41)

- - - De flyger fint genom luften när man kastar iväg dem. - - -
Över till grannen?
Jag har väldigt gott om dem, tyvärr. Iofs gör de inte lika stor skada, men reducerar gärna antalet lite försiktigt med vad jag har till hands.
Tog bort en fästing på hunden förra veckan.
Finns det något djur som äter fästingar?
Bengalow
18-05-2013, 20:47
Det lär finnas en spindel, vars huvudnäring är fästingar. Denna lever dock bara i södra Europa...Häruppe hos oss är den ganska fredad från predatorer, ja förutom fåglar som kan få fatt i en och annan.
Låter lite som pest eller kolera. Spindlar eller fästingar... Vore jag säker på någon fågel som gillade dem skulle jag sätta upp massor av holkar. Jag trodde nämligen inte någon fågel åt dem.
zaaritha
14-06-2013, 20:24
Stod i tidningen att fästingsäsongen inte skulle bli så svår!!!!
Vilket sabla skitsnack!
Har hittills tagit ca 100 fästingar på våra katter. Måste droppa på medel!
Blir dyrt m alla våra katter-------
Här kryper de små äcklen också! Vet inte om det var en sådan som jag kliade bort på insidan av låret men antagligen så nu måste jag hålla koll där. TBE-sprutan tog vi förra året, i alla fall.
Spindel som äter fästingar? Kannibalism! Fästingar är ju spindeldjur... Men vill de äta varandra så får de gärna göra det, bara de ger f-n i att äta på mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.