EKLO
Hej,

Jag ska odla lite frilandsgurka och undrar om ngn av er sett eller själv gjort något praktiskt stöd för dem? Tänker att de tar så stor plats om allt ligger platt på marken, kanske kan man spara yta (och få mindre jordiga gurkor) om man har stöd åt dem?
Jonas L
Jag upplevde gurkorna som duktiga på att klättra så de borde nog kunna klättra på de flesta ställningar. Jag använde ett hönsnät. Värt att tänka på är att de kommer långt i sitt klättrande. Det tog inte lång tid innan jag blev tvungen att sätta upp extra pinnar för att förlänga nätet. Då klättrade de bra på vanliga bambupinnar (förutom någon som behövde lite vägledning). Hade de inte dött mitt i sommaren så vet jag inte hur höga de hade blivit.

Detta var för två år sedan med 'Moneta'. Förra sommaren blev det ingenting så jag har inte utvecklat ställningen...
Scout
Kompostgaller! Jag använder de där gallren som brukar sitta 4st för en kompost. De använder jag för både ärtor och gurkor, alla växter som klättrar med sånda där klängen som håller i, fungerar fint på kompostgaller. Hönsnät är mjukt och säckar lätt ner, kompostgaller håller formen och går att fästa ihop flera stycken i rader eller vinklar.
Peztis
Scout, smart!
EKLO
Kompostgaller har jag dessutom, som jag inte använder. Men hur sätter du dem, scout?
Scout
CITAT (EKLO @ 26-05-2013, 07:38) *
Kompostgaller har jag dessutom, som jag inte använder. Men hur sätter du dem, scout?

[attachment=76685:Gurka_PICT7242.jpg]
Jag trycker ner ett armeringsjärn eller annan lämplig pinne i jorden och så binder jag fast gallret med ett snöre. sen går det ju utmärkt att fästa ihop gallren till längre rader eller vinklar, t.ex. med snöre eller ståltråd eller de anordningar som följer med kompostpaketet. På bilden är det förrföra årets gurka, lite frostskadad på hösten, därav de lite bruna bladen.
ingaröbo
Jag provade kompostgaller förra året men fick det inte att bli så stadigt, det blev lite ostadigt när sockerärtorna hade växt till sig och vinden tog i.

Jag har som vanligt frilandgurka i år igen. Jag har tagit kraftiga bambupinnar som jag har ställt upp i 2 rader. Det är ungefär 40 cm mellan varje bambupinne. Mellan pinnarna har jag knytit fast kraftigt bindsnöre som är tänkt för plantor. Blir det för tungt sätter jag dit några pinnar till men än så länge är plantorna bara 30 cm höga.
Det är snyggt med plockade pinnar från skogen. Det duger oftast bra med pinnar som ligger på marken och dom får man väl plocka antar jag.
Eva 33c
Här är lite bilder på gurkstöd som jag hittade på Pinterest. Hoppas länken fungerar...
ingaröbo
CITAT (Eva 33c @ 05-06-2013, 08:12) *
Här är lite bilder på gurkstöd som jag hittade på Pinterest. Hoppas länken fungerar...

Här kan man få många bra tips att efterlikna, ska spara denna sida.
EKLO
CITAT (Eva 33c @ 05-06-2013, 08:12) *

Å vilken kul sida - tusen tck, Eva!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon