kristina_t
Jag undrar: Kan man klippa bort döda grenar på rosor året om? Jag vill klippa dem nu mitt i blomstrande maj! Jag vet att man inte ska beskära många buskar och träd nu på våren men om det handlar om döda grenar borde man väl kunna göra det eller?
malcolm
Jag brukar klippa bort det torra och döda på rosor den här årstiden.
kerstin z5-6
Rosor ska med fördel beskäras på våren alltså nu , torra toppar , ev inkortning ,döda grenar kan man förstås ta bort hela säsongen.

Rosor ska inte beskäras på hösten.
Sommartorparn
Jag brukar skära i buskrosor både på våren o efter blomning . ( grenar som blivit för långa, spretar åt fel håll, är i vägen) Ingen fara med det!
Bassam
Hej
Vi har princip lag i trädgård, att man ska borta skadad delar, när man såg dem, annars om de har sjukdom , sjukdom ska sprider sig till andra växter,
H.Bassam
hibaaryan
Tjusigt!!!
Bassam
Hej

Döda delar på alla växter, man ska borta dem snabb som mjölet, annars blir dem attackerat av svamp insekter o bakterie och virus o flytta sjukdom till friska delar.

Lycka till
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon