Poppel
Hej!

Av någon anledning står vår vinbärsbuske mitt inne i en rabatt där man inte kan nå bären... Vill nu flytta ut den så att barnen kan springa och plocka bäst de vill. Kan jag göra det nu på våren? Är det något särskilt jag skall tänka på vid flytten (förbereda jorden på nya stället tex)?

Anna
Patricia
Hej.

Du kan flytta vinbärsbusken nu. Ta bort grova gamla grenar vid flytt och vattna upp jorden ordentligt efteråt. När det börjar bli varmt och risk för att rötterna torkar upp vattna på som en helt ny buske du köpt i plantskolan. Det är bra att beskära vid flyttning så att busken får kraft att bilda nya rötter. Det gör inget om busken börjat knoppa något just med vinbär.

Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Vinbär kan du gräva upp och flytta så snart som du kan gräva nu på våren. Är det svarta vinbär är det bra om den nya växtplatsen inte är alltför torr just svarta vinbär vill gärna ha lite fuktigare jord än vad röda och vita behöver ha.
Plantera buske på ett ställe där det inte nyligen stått andra buskar som hör till Ribessläktet. Gräv en rejäl grop och blanda upp den befintliga jorden med ex. kompostjord eller jord från kökslandet (eller köpt jord). Blanda ner lite gödsel i jorden som hamnar överst runt busken. Ej i gropen precis vid rötterna då kan det lätt bränna rötterna och det kan ta lite längre tid innan busken kommer igång. Gläm inte se till så busken har vatten nu på våren och sommaren.

Är det en stor buske kan du beskära den lite så att den blir något mindre klipp då bort de äldsta grenarna längst ner i busken.
Vill ungarna ha mycket bär snabbt så ska man nog inte klippa för mycket det kan göra att busken sätter dåligt med bär de första åren efter klippningen ex. vita och röda vinbär sätter ju bara bär på äldre grenar.
Patricia
Mulcha med ett 5cm tjockt lager trädg. kompost eller grundgödsladbarkmull efter plantering. Luckra upp jorden där du ska plantera med spade men lägg den nya mullen ovan jord och luckra lätt ned den på ytan.

Hoppas det går bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon