Eva i Skåne
Vad anser ni? Jag har fått en känsla av att sommarblommor ibland anses som simpla.
malarmaster
det beror på...
själv har jag mest perenner mest på grund av att jag gillar o bygga partier.det går inte med ettåringar.
sedan finns det också ett samlarintresse (eller mani) att hitta varianter på perennerna.
men lite ettåringar har jag stadigt,luktärter,krasse,ringblommor,margeriter,penseer m.fl.
och visst går det att bygga pampiga rabatter med ettåringar,se på Botan i göteborg.hemligheten är att plantera tätt...
dock är vissa ettåringar portförbjudna i min trädgård,tagetes(en tarvlig ful blomma)petunior(gillar inte den helt enkelt) de är ju också det som säljs o planteras mest av alla förutom penseer tidigt på våren.
ettåringar för mig är att fylla upp lite hål i perennarabatterna samt ha i amplar o krukor.
luktärtorna kring min hammock är ett måste på högsommaren likaså de andra doftväxterna.
men jag tror mest det beror på hur mycket trädgårdsintresserad man är.rabatter kräver ju lite pass o rens.
en ampel med petunior räcker med lite vattning. ulf
niggle
Först måste jag säga: Malarmaster, med all respekt, men att kalla tagete tarvlig tycker jag är tarvligt.
Det finns nästan ingen finare blommar tycker jag. Lättodlad. Man kan ta egna frön som gror villigt. jag har snöat in fullständigt på denna förtjusning. I år har jag 6 olika sorter i ett stort hav som omger mina tomatplantor.
Nog om det...
För mig är det helt olika växter. De flesta perennner finns inte som ettåringar och de flesta ettåringar förblir ettåriga. Vissa undantag dock. Lejongap kan övervintra.
Om jag (helt osannolikt) var tvungen att välja, hade jag valt ettåringar.
Men jag vet inte riktigt varför.
kerstin z5-6
Finare vet jag inte, men att de återkommer år från år som kära vänner är trevligt med perennerna. Och att hitta ovanliga sorter. Anuellerna har dessutom et så kort levnadstid här där första frost kommer i augusti.. perennerna får lite tufsiga blad men fortsätter blomma -ettåringar är det ajöss med..
Tagetes odlar jag inte . De flesta har för grälla färger. de vitgula gillar jag inte heller,inte gillar jag ettåringar i annat än krukor heller..
Ewa L
Och jag får ta Petunians parti. Den dubbla sår jag varje år. Den enda som är obligatorisk i mina krukor. I år sådde jag en gammal påse som gick ut 2007 men chansade. Av 40 frön fick jag 38 kanonfina plantor. De blommar sedan några veckor. Varje blomma blir nog en dm i diameter.

Dessutom gärna vita eller rosa Lobelia. Silverek. Tvillingsporre.

I mitt tycke är annueller respektive perenner helt olika. De ettåtriga blommar så väldigt mycket längre. Medan de perenna är ett kärt återseende.
malarmaster
CITAT (niggle @ 18-05-2013, 21:28) *
Först måste jag säga: Malarmaster, med all respekt, men att kalla tagete tarvlig tycker jag är tarvligt.
Det finns nästan ingen finare blommar tycker jag. Lättodlad. Man kan ta egna frön som gror villigt. jag har snöat in fullständigt på denna förtjusning. I år har jag 6 olika sorter i ett stort hav som omger mina tomatplantor.
Nog om det...
För mig är det helt olika växter. De flesta perennner finns inte som ettåringar och de flesta ettåringar förblir ettåriga. Vissa undantag dock. Lejongap kan övervintra.
Om jag (helt osannolikt) var tvungen att välja, hade jag valt ettåringar.
Men jag vet inte riktigt varför.

vad man tycker är vackert är givetvis olika o individuellt,.för mig är tagetes en skitful blomma och bannlyst.
för dig det motsatta. bra så,tycke o smak skall man inte diskutera.
i min trädgård är perenner det viktigaste,inte så mycket för blommning alla gånger utan för bladformer,färg,ådring m.m.t.ex funkior (hosta).en del odlar dem för blomman,jag för bladen.
mitt ådrade älggräs kom upp idag.friskt gröna blad med vinröda bladnerver.det slår ut de flesta blommor.
perenner har ju oftast en kort blommning o många föredrar därför ettåringar men jag tror de flesta inte sett de oftast fantastiska varianter på just bladfärg m.m som finns i perennernas värld.
för blommning har jag också en del annueler,vill absolut inte vara utan dem men trädgården hade varit färglös utan de tidiga perennerna o lökarna.ettåringarna kommer ju inte igång förrän högsommaren o som tidigare sagts en tidig frost släcker dem kvickt. ulf
niggle
CITAT (Ewa L @ 18-05-2013, 22:10) *
Och jag får ta Petunians parti. Den dubbla sår jag varje år. Den enda som är obligatorisk i mina krukor. I år sådde jag en gammal påse som gick ut 2007 men chansade. Av 40 frön fick jag 38 kanonfina plantor. De blommar sedan några veckor. Varje blomma blir nog en dm i diameter.

Dessutom gärna vita eller rosa Lobelia. Silverek. Tvillingsporre.

I mitt tycke är annueller respektive perenner helt olika. De ettåtriga blommar så väldigt mycket längre. Medan de perenna är ett kärt återseende.

Sant! Man behöver båda.
Att smaken är forskillig, blir tydlig just nu när vi tittar på schlagerfestivalen.
Så tradigt!
Tacka vet jag tagetes!
EKLO
Hej,

Jag odlar ju mest grönsaker, men började ganska tidigt intressera mig för att föra in ettåriga blommor i grönsaksbäddarna (som kantblommor mest).

Numera är det en del perenner i min trädgård, eftersom jag hackat fram rena blomrabatter (till skillnad från grönsaksbäddarna då) men huvudsaken är fortfarande ettåriga luktärter, rosenskäror, mm.

Dock: Perenner gör arbetet mindre. Inte att förakta. Mina rabatter kommer att få mer och mer inslag av perenner, eftersom jag inte har tid för allt. En inte oväsentlig sida av saken.
Alexander-VG-zon3
CITAT (malarmaster @ 18-05-2013, 22:38) *
ettåringarna kommer ju inte igång förrän högsommaren o som tidigare sagts en tidig frost släcker dem kvickt.

Fast så illa är det ju inte, har alltid fina ettårigt/sommarblommor från det dom köps (mitten av maj) och tills en bra bit efter den första frostnatten i slutet av sept. Och många brukar ändå tåla dom första frostnätterna som inte biter så hårt. Margerit, Afrikanskmargerit, femtunga är några som jag vet här står finna in till nov vissa år.
EKLO
Hej igen,

fördelarna med sommarblommor tycker jag (tvärt emot någras svar ovan) är att de blommar så länge. De flesta perenner tycker jag blommar mycket kortare tid, undantag finns förstås, men mina ettåringar blommar längre än alla mina perenner faktiskt - perennerna byter av varandra i blomningstid, det är också roligt, men är man ute efter blomning är det ändå ettåringarna som vinner hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon