CITAT (niggle @ 18-05-2013, 21:28)

Först måste jag säga: Malarmaster, med all respekt, men att kalla tagete tarvlig tycker jag är tarvligt.
Det finns nästan ingen finare blommar tycker jag. Lättodlad. Man kan ta egna frön som gror villigt. jag har snöat in fullständigt på denna förtjusning. I år har jag 6 olika sorter i ett stort hav som omger mina tomatplantor.
Nog om det...
För mig är det helt olika växter. De flesta perennner finns inte som ettåringar och de flesta ettåringar förblir ettåriga. Vissa undantag dock. Lejongap kan övervintra.
Om jag (helt osannolikt) var tvungen att välja, hade jag valt ettåringar.
Men jag vet inte riktigt varför.
vad man tycker är vackert är givetvis olika o individuellt,.för mig är tagetes en skitful blomma och bannlyst.
för dig det motsatta. bra så,tycke o smak skall man inte diskutera.
i min trädgård är perenner det viktigaste,inte så mycket för blommning alla gånger utan för bladformer,färg,ådring m.m.t.ex funkior (hosta).en del odlar dem för blomman,jag för bladen.
mitt ådrade älggräs kom upp idag.friskt gröna blad med vinröda bladnerver.det slår ut de flesta blommor.
perenner har ju oftast en kort blommning o många föredrar därför ettåringar men jag tror de flesta inte sett de oftast fantastiska varianter på just bladfärg m.m som finns i perennernas värld.
för blommning har jag också en del annueler,vill absolut inte vara utan dem men trädgården hade varit färglös utan de tidiga perennerna o lökarna.ettåringarna kommer ju inte igång förrän högsommaren o som tidigare sagts en tidig frost släcker dem kvickt. ulf