Full version: Odla i sand
Whiskuchi
jag ska prova på att odla i sand i år. En del kommer jag så själv, annat köper jag färdiga plantor och då uppstår frågan - vad gör man med jordklumpen? Sätter man ner hela rotklumpen med jord och allt blir sanden smutsig och går inte att återanvända men sätter man rotklumpen i t.ex. ett strumpbyxeben kan inte rötterna ta vägen någonstans? Ska man tvätta bort jorden först och sätta rentvättad rot i sanden?
Bassam
Hej
Jag kan räkna strumpbyxben som fängelse för rötterna, för att de kan inte lite efter vatten o näring så bra plus de kan inte växa så bra.
H.Bassam
octachoron
Enligt vad jag läst om sandodling är det viktigt att plantera barrotade plantor, annars stannar rotsystemt i jordklumpen och söker sig inte ut i sanden!
mamamaggan
Kapar lite här och frågar om det inte var någon som såg Trädgårdshjälpen för någon vecka sedan ?

Där visade man hur en man i sitt växthus odlade i grus , barrotade växter , och sedan la på bl a gräsklipp uppepå gruset.

Man sa att rötterna mår bra av att få breda ut sig i gruset och så behöver man inte byta ut sanden lika ofta som om man odlade i jord.

Det borde väl funka likadant med sand ?
Whiskuchi
Då är det alltså rot-tvätt som gäller?
Peztis
Det känns som att det borde vara rottvätt som gäller.
Peztis
Hmmm... verkar som att jag hade fel.

Har du läst om sandodling på Natur & Trädgård?

Här kommer ett klipp:
"Plantering
De växter som skall sättas i sand bör ha en liten jordklump och genast efter planteringen läggs gräsklipp i ett 5-10 cm tjockt lager över hela ytan mellan växterna. De första 2-3 åren med ny sand bör man lägga på gräsklipp i två omgångar med ca en månads mellanrum. Därefter räcker det med en omgång gräsklipp per sommar.
Har man jord i rabatten kan man lägga på gräsklipp så fort växterna är satta eller frösådda blommor har gallrats. Läggs gräsklippet snyggt och inte bara strös ut mellan växterna kommer rabatten att se bra ut, även om det sen är annorlunda än med bar jord mellan raderna.
Whiskuchi
Blir inte sanden smutsig av jorden då? Jag ska odla i baljor om det gör någon skillnad (vilket jag inte tror)

Och gräsklippet från en säsong, tas det bort inför nästa säsong så man börjar från scratch eller ska det bara byggas på lager efter lager?
mamamaggan
På Trädgårdshjälpen sa de att man skulle ta bort gräsklippet varje år och börja om på nytt.

Om jag förstod rätt så har gräsklippet gjort sitt efter en säsong och man behövde nytt för att växterna skulle få näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon