skjutgalen
Guldvatten är ju en förträfflig form av gödning, som jag med gott resultat använt mig av i flera år. Därför blev Nyhetsmorgon i TV4 den 18 maj en riktig kalldusch. Man förkunnade där att urin från personer som använder mediciner inte ska användas till växter som ger ätliga frukter och bär, då det kan överföra skadliga ämnen till dessa.
Frågetecknen hopar sig. Vilka mediciner är det som avses? Det borde vara tillverkarnas skyldighet att upplysa om detta, men på informationsbladet som brukar medfölja förpackningarna står det inte ett ord om saken. För min del utgör medicineringen Waran, Ramipril och Cordarone. Förmodar att det inte utgör någon risk för mig som redan använder dem, men hur påverkar det andra?
Det här borde vara en angelägen fråga för både Läkemedelsverket och Socialstyrelsen att bringa klarhet i. Funderar på att förära dem en kopia av detta inlägg. Om det möjligen finns någon i denna läsekrets som har kunskap i ämnet, så välkomnar jag ett svar.
RibesRubusVitis
P-piller med syntetiskt östrogen som hamnat i naturen har tydligen gjort fiskar tvåkönade...
malcolm
Kan tänka mig att Penissillin inte är så lyckat.
rosita
Använder man mycket mediciner eller medicin med hormoner, som t.ex. insulin, så bör man inte använda guldvatten.

http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsba...ringodsling.pdf
lavendelgården
Jag har definitivt ingen kunskap om detta - men jag tror att växterna tar upp det dom behöver. I vilket fall som helst hamnar ju läkemedelsresterna i naturen någonstans. Eller var hamnar dom? Jag använder guldvatten och det är verkligen den bästa näringen - därefter kommer nässelvatten. Båda är gratis - Kanoonbra.
Så jag skulle fortsätta att använda guldvatten, trots medicinerna, det fungerar i alla fall utmärkt för mina växter.
Ja det är mina funderingar....
Åsa
EKLO
Jag frågade en kemist-biolog om detta för några år sedan. Han var ganska säker på att nästan alla mediciner lagras så bra i kroppen att mkt sparsamt av dem kan hamna i urinen. Han menade också att p-piller och cellgifter var olämpliga, dvs att en större koncentration av dessa medel följer med urinen ut.
Bassam
Hej
För säkerhet skull ska använda sin och han familj urin på grund av att man vet om de har farliga ämne eller inte, eller från säkra företag, forut använder i asien gödsel som kommer från bajs och urin, så fick de olika sjukdom, men nu använder de baraq rena vatten för att vattna sina växter.
H.Bassam

Hej
För säkerhet skull ska använda sin och han familj urin på grund av att man vet om de har farliga ämne eller inte, eller från säkra företag, forut använder i asien gödsel som kommer från bajs och urin, så fick de olika sjukdom, men nu använder de baraq rena vatten för att vattna sina växter.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon