Full version: Flytta liten blodalm?
Gunhe
Jag upptäckte en liten blodalm i vårt trädgårdsland. Om jag vill flytta den, vad bör jag tänka på? Jordtyp? Hur stor grop behövs? Bästa tid på året att flytta den? Läste någonstans att de är ovanliga - stämmer det?
Huggorm
Alm är väldigt tåliga träd, så de är enkla att flytta även om en som inte har klorofyllet i ordning är svagare. Men flyttar du nu är risken stor att den dör, vänta istället till i höst. Andra halvan av augusti kan vara bra, eller september. Den värsta värmen skall vara över men det skall fortfarande vara varmt i jorden så att plantan kan skapa rötter och göra sig beredd inför kommande vår. Nu är det ju svårt att se på bilden, men om plantan bara är några decimeter hög räcker det med en klump som är kanske 40cm bred och 20-30cm djup. Sedan får du vattna noga både under hösten och följande vår och sommar.
Gunhe
CITAT (Huggorm @ 19-05-2013, 10:09) *
Alm är väldigt tåliga träd, så de är enkla att flytta även om en som inte har klorofyllet i ordning är svagare. Men flyttar du nu är risken stor att den dör, vänta istället till i höst. Andra halvan av augusti kan vara bra, eller september. Den värsta värmen skall vara över men det skall fortfarande vara varmt i jorden så att plantan kan skapa rötter och göra sig beredd inför kommande vår. Nu är det ju svårt att se på bilden, men om plantan bara är några decimeter hög räcker det med en klump som är kanske 40cm bred och 20-30cm djup. Sedan får du vattna noga både under hösten och följande vår och sommar.

Tack för dina råd, då tar vi flytten längre fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon