emmsing75
19-05-2013, 08:57
Var helt inställd på att köpa en rödvinbärsbuske men det gick lite galet i affären (bad om råd fast jag egentligen inte ville ha det..) så jag kom hem med en vit vinbärsbuske som jag nu har planterat. Fast vad kan man göra med bären? Ville ha nåt som är gott att äta och stoppa direkt i munnen men också som man kan göra gele på. Funkar det med vita vinbär? Vad brukar ni andra använda dem till?
RibesRubusVitis
19-05-2013, 10:23
Exakt samma som du gör med röda vinbär. De vita är bara en mutation av röda där färgämnet försvunnit. Precis som bland röda finns större och mindre, sötare och mindre söta.
malcolm
19-05-2013, 12:28
Jag tycker att vita vinbär är godast att äta som de är, gjorde saft på dem ett år men den blev tämligen smaklös.
johan1983
27-05-2013, 14:48
Varför inte köpa en röd och en svart också?
Det är billiga och lättodlade buskar men räkna inte med många bär i år. Jag köpte en vit vinbärsbuske förra året, inte ett bär. I år var det massor med bär.
Jag köpte en vit till i år med annat namn. Förra året satte jag även gröna vinbär.
När du ändå håller på, köp krusbärsbuskar också, en av varje färg :-)
Monica, Norrbotten zon 5
27-05-2013, 16:41
Jag har både röda och vita vinbär och smaken är ganska lika tycker jag.
En stor fördel med de vita vinbären är att fåglarna verkar ha svårare att hitta bären. Jag har aldrig behövt täcka den vita med bärnät!
strandskatan
27-05-2013, 18:35
Det går hur bra som helst att göra gele på vita vinbär, men färgen på gelen blir inte särskilt aptitlig. Skaffa en röd vinbärsbuske också, och koka gelen på blandade vita och röda bär (proportionerna spelar ingen roll) så får du gele med jättevacker färg! (Tog mig flera år att komma på...!)
Jag äter med förtjusning både vita och svarta vinbär, men röda får min tunga att krulla sig. Tycker absolut inte att de är lika i smak. De vita är betydligt sötare.
johan1983
30-05-2013, 23:02
CITAT (Ewa L @ 29-05-2013, 21:53)

Jag äter med förtjusning både vita och svarta vinbär, men röda får min tunga att krulla sig. Tycker absolut inte att de är lika i smak. De vita är betydligt sötare.
Vilken sort har du av vita?
Det kan ju vara så att du har en dålig röd sort, jag har smakat jättesura röda bär men också relativt söta.
Köpte huset av ett dödsbo, så jag har tyvärr ingen aning. Två rejäla buskar med röda vinbär som ger rejäla skördar. Har inte varit aktuellt att byta dem. De är nog inte så sura egentligen, bara jämfört...
Satsade på svarta och vita + röda och vita (?) krusbär istället. Skulle vilja ha hösthallon och sparris också, men måste jordförbättra på rätt plats först.
Älskar att kunna äta det jag odlat själv.
Anna-Maj
08-06-2013, 20:01
Det blir jättegod sylt av vita vinbär! Och så är de också goda att äta direkt. Gröna vinbär är också jättegoda att äta direkt, har ännu inte prövat att göra sylt på dem då vi inte fått tillräckligt stor skörd av dem ännu.
johan1983
10-06-2013, 00:29
CITAT (Ewa L @ 03-06-2013, 20:35)

Köpte huset av ett dödsbo, så jag har tyvärr ingen aning. Två rejäla buskar med röda vinbär som ger rejäla skördar. Har inte varit aktuellt att byta dem. De är nog inte så sura egentligen, bara jämfört...
Satsade på svarta och vita + röda och vita (?) krusbär istället. Skulle vilja ha hösthallon och sparris också, men måste jordförbättra på rätt plats först.
Älskar att kunna äta det jag odlat själv.
Finns vita krusbär?
Jag har satt krusbärsbuskar, tyvärr så växer dom jättedåligt och känns nästan mindre i år än när jag satte dom förra året. Köpte en ny buske, Tatjana som är taggfri och har enorma bär. Den är efter en månad betydligt större än dom jag satte förra året.
CITAT (johan1983 @ 10-06-2013, 01:29)

Finns vita krusbär?
Nej, det vara därför jag satte frågetecken. Kallas de kanske gröna?
Hursom, jag har tung lerjord men växer gör de så det knakar. De vita vinbären och bägge krusbärsbuskarna har vuxit sig dubbelt så stora på 2 år. Mängder av kart har de i år också. Mums.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.