emmsing75
Jag bor i zon 3/4 och har tänkt sätta ett persikoträd mot en södervägg men är osäker på vilken sort som är härdigast. Har tidigare haft ett träd "frost" på ett annat ställe i trädgården men det frös ihjäl en vinter för några år sedan och fick då höra att "riga" skulle vara mer härdig. Sen när jag kollar i olika plantskolor står det lite olika på zonangivelsen för dem så vad är det egentligen som gäller. Vill ha söta och rikligt med frukt såklart men det viktigaste är ju ändå att det överhuvudtaget klarar min zon. Vad är era erfarenheter av olika persikoträd?
Huggorm
Riga är bättre så prova ett sådant. De skall även vara mera resistenta mot krussjuka som kan vara ett problem på persika
jegi
Där jag bodde tidigare hade jag en Frost i bra läge som klarade sig bra, i princip ingen krussjuka, och bara riktigt hårda vintrar frös det ned en del. Hade en Riga där också som stod i något tuffare läge, ingen krussjuka att tala om där heller och fin tillväxt. Det tvärdog efter två år efter en tuff vinter.

Nu har jag planterat en av vardera igen på nya stället och inte sett nån krussjuka och båda klarade den här vintern sådär, dvs frös tillbaka en del.
IKS
Riga fungerar nog bättre då den också mognar något tidigare än Frost. Notera dock att den är vitköttig jämfört med Frost som är gulköttig, som kanske fler tänker sig persikor ska vara. Dock ansågs väl vitköttiga vara mer exklusiva förr i tiden.
Bengalow
Både Riga och Frost har relativt bra motstånd mot krussjuka. Jag har bara Frost, med varierande resultat. Den är rikbärande, under goda förhållande, och frukterna är fantastiska. Du finner inte sådana i handeln, som vi har fått på vårt lilla träd! 30-40 st i tennisbollstorlek. Smaskigt!!
emmsing75
Innebär "vitköttig" någon skillnad i smaken? Verkar ju som att både frost och riga skulle ha potential (lutar nog åt riga ialla fall) så hur stor skillnad är det i smaken på dem. Om en "enig" odla kår tycker att frost har mycket godare frukter kanske jag får fundera ytterligare ett varv... synd att man inte kan provsmaka frukterna innan man köper trädet!
IKS
Ur ren härdighetssynpunkt är Riga ett säkrare kort. Men rätt läge och skötsel fungerar nog Frost bra också. Sedan tror jag du finner lika många på båda sidor som anser den ena godare än den ändra, smaksak helt enkelt. Zetas i Stockholm betygsätter fruktträd efter smak på skörden och betygen sätts efter något odlingssällskaps tyckande tror jag, de anger Riga bättre än Frost. Men ett sådant betyg bör ju tas med en nypa salt förstås. Oavsett vilken du väljer tror jag du kommer tycka frukterna är mycket trevligare än de köpta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon