Full version: Optunia, svamp
lindapinda
[attachment=76369:bild_1_.JPG]Hittade idag en söt liten gul svamp i min kruka där det normalt växer en optuniakaktus. Vad är det för svamp och var kommer den ifrån? Räcker det att jag plockar bort den eller behöver jag ta till några andra åtgärder?

Chili Linkan
Vet inte vilken art svampen tillhör, men dem sprids med mikroskopiska sporer som kan spridas med vinden, eller följt med jorden eller på dina kläder efter du vart ute...

Svampen du ser är bara frukten, under jorden finns ett vitt nätverk av nått som kallas för mycel, de flesta svamparna är oskadliga för dina växter även om det finns arter som är rena parasiter.
Bassam
Hej

Svampen attackera kaktusar om kaktusarna lägger i översvämning vatten, eller om vatten kommer på blad, det är bästa att vattna kaktusar från under och undvika att vatten nå blad.

Obs

Kaktusar ska få vatten när de behöver, 1 eller 2 gångar på vecka på den här tiden av året.

H.Bassam
lindapinda
Kan nog stämma att jag varit lite väl snäll med vattnet... Får skärpa mig!
Kan det hjälpa att plantera om den, eller ska jag helt enkelt hoppas svampen eller mycel'et försvinner?
Har plockat bort svampen i alla fall, även fast den var lite charmig kan jag tycka..

Tusen tack för era svar smile.gif
Chili Linkan
Ja planterar du om den så försvinner mycelet som är själva huvud organismen (kolla efter ett vitt nätverk i jorden du kan inte missa det.)

Det är bättre att vattna underifrån det håller jag med om, men det är ingen garanti att det inte kan komma svampar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon