Full version: Kantlobelia
miaadner
Jag har försått Vit kantlobelia. På påsen stod det att den inte skulle planteras om och att man skulle så i små grupper så att det "blev något" av tuvorna.

Jag fyllde då en låda med 2/3 planteringsjord och toppade med 1/3 såjord och sådde i små grupper (med 8-10 frön i varje grupp). Men fröna var ju så dammsmå att det blev rätt många frön i varje grupp (säkert 20). Nu har dom ju kommit upp och många börjar få egna blad förutom de första hjärtbladen.

Nu undrar jag: Skall jag gallra i "tuvorna" nu? Det ser lite trångt ut, men å andra sidan så växer dom fortfarande...

Tänkte ev ta en pincett och dra upp några i varje tuva - är det rätt? huh.gif
Fenja
Jag skulle försöka att ta med så mycket jord och rötter som möjligt och sedan "bryta" i sär tuvorna så försiktigt som möjligt och plantera om.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
huvudsaken är ATT du omskolar till kraftigare jord --då kan du ta rätt rejäla tuvor i krukorna smile.gif
miaadner
CITAT
huvudsaken är ATT du omskolar till kraftigare jord --då kan du ta rätt rejäla tuvor i krukorna

Först och främst - tack för era råd.

Fast grejen är ju att det redan finns kraftig jord i sålådan. 2/3 är fylld med näringsrik plantjord och bara det översta lagret är såjord.

Min fråga är hur tätt dom små skotten i själva tuvan kan stå...

Jag behöver iallafall i dagsläget inte plantera om, för näringsrik jord finns och tuvorna i sig får plats - det är tätheten på själva tuvan jag undrar om.
Fenja
Risken är nog stor att du dödar de små skotten i tuvan om du försöker att separera dem, det där med pincett tror jag inte riktigt på. Föreslog bryta så att du inte skadar så många om du vill dela på själva tuvan...
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon