Hjördis30
Hej! Jag har en odlingslott där jag successivt odlat en bit i taget och i år blir det på hela(!)

Där potatisen var förra året tänkte jag ha lite baljväxter och Portlak. Vissa blir 120-150 cm höga och vissa blir bara ca 40. Hur ska jag lägga upp detta? Vad skall jag ställa var och i vilken riktning? g.gif
Tips mottages tacksamt!

Jag har ritat en skiss som jag bifogar. Till höger och vänster om den ligger andra lotter, nedan finns allmänt gräs och höga björkar.

Även övriga tips mottages varmt, då jag är glad amatör.

Tacksam för svar!

https://docs.google.com/drawings/d/1KoS-mO2...dit?usp=sharing
EKLO
Hej,

låter roligt att ha så många bra land att odla i.

De höga bönorna behöver förstås stöd, och den enda regeln är väl att deras höjd inte ska skugga övriga växter mer än nödvändig. Antingen sätter du ett längsgående stöd åt nordväst längs kanten, eller också en "kåta" för de höga bönorna, av 4 rejäla pinnar, placerar ngnstans i mitten där solen kommer åt från många håll och planterar resten runt. Portlaken i kanterna åt söder/öster eftersom de är lägst (men jag tror portlak klarar vandrande skuggor ganska bra).
Hjördis30
CITAT (EKLO @ 19-05-2013, 16:50) *
Hej,

låter roligt att ha så många bra land att odla i.

De höga bönorna behöver förstås stöd, och den enda regeln är väl att deras höjd inte ska skugga övriga växter mer än nödvändig. Antingen sätter du ett längsgående stöd åt nordväst längs kanten, eller också en "kåta" för de höga bönorna, av 4 rejäla pinnar, placerar ngnstans i mitten där solen kommer åt från många håll och planterar resten runt. Portlaken i kanterna åt söder/öster eftersom de är lägst (men jag tror portlak klarar vandrande skuggor ganska bra).

Jag har sållat lotten, bit för bit i tre år nu. Hela ytan är väl på ca 50-60 kvm.
Äntligen är hela tillgänglig!
Om jag sätter de höga ärterna vid kanten till jordgubbarna, kommer de att skugga dem fram till 12, men det är väl lugnt? Och på eftermiddagen skuggar de zucchinin istället. Låter som en god idé. Ska fundera över båda tipsen, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon