Hjördis30
Hej! Jag har en odlingslott där jag successivt odlat en bit i taget och i år blir det på hela(!)

Där potatisen var förra året tänkte jag ha lite baljväxter och Portlak. Vissa blir 120-150 cm höga och vissa blir bara ca 40. Hur ska jag lägga upp detta? Vad skall jag ställa var och i vilken riktning?
Tips mottages tacksamt!

Jag har ritat en skiss som jag bifogar. Till höger och vänster om den ligger andra lotter, nedan finns allmänt gräs och höga björkar.

Även övriga tips mottages varmt, då jag är glad amatör.

Tacksam för svar!

https://docs.google.com/drawings/d/1KoS-mO2...dit?usp=sharing
Preussen
CITAT (Hjördis30 @ 19-05-2013, 16:44) *
Hej! Jag har en odlingslott där jag successivt odlat en bit i taget och i år blir det på hela(!)

Där potatisen var förra året tänkte jag ha lite baljväxter och Portlak. Vissa blir 120-150 cm höga och vissa blir bara ca 40. Hur ska jag lägga upp detta? Vad skall jag ställa var och i vilken riktning?
Tips mottages tacksamt!

Jag har ritat en skiss som jag bifogar. Till höger och vänster om den ligger andra lotter, nedan finns allmänt gräs och höga björkar.

Även övriga tips mottages varmt, då jag är glad amatör.

Tacksam för svar!

Hej hjördis! Nu kunde jag inte öppna ditt dokument så jag kan inte se dina väderstreck. De högre kan skugga de lägre vilket du bör tänka på när du placerar.
Åsa, mälardalen zon 2
+ de höga bönorna brukar behöva någon ställning att klättra på de kan inte stå av sig själva då kommer de ligga på marken och då blir de inte 1,5m
Hjördis30
Tack för ditt svar! Nu har jag fixat så att länken fungerar också.
Har tänkt att spaljera/stötta alla klängande växter. Frågan är bara vad jag skall sätta var?

CITAT (Preussen @ 19-05-2013, 16:57) *
Hej hjördis! Nu kunde jag inte öppna ditt dokument så jag kan inte se dina väderstreck. De högre kan skugga de lägre vilket du bör tänka på när du placerar.

Har fixat länken, så det ska gå att klicka nu. Menar du att de höga INTE bör skugga de lägre?
Preussen
CITAT (Hjördis30 @ 19-05-2013, 20:34) *
Tack för ditt svar! Nu har jag fixat så att länken fungerar också.
Har tänkt att spaljera/stötta alla klängande växter. Frågan är bara vad jag skall sätta var?
Har fixat länken, så det ska gå att klicka nu. Menar du att de höga INTE bör skugga de lägre?

Det är inte optimalt nej. Om långsidan av ditt land vetter mot tex syd är det inget problem men om kortsidan vetter mot den solrika sidan kan det finnas risk för skuggning.
Hjördis30
Se bilden:

Kortsidan vetter mot sydost, så om jag planterar dem där, kommer de att skymma de andra baljväxterna på förmiddagen och skymma morötter på eftermiddagen. Jag har fler alternativ:
1. de skuggar baljväxter på fm och magold/zucchini på em
2. jordgubbar på fm och baljväxter på em.
3. Smultron på fm, baljväxter på em.
4. Om jag sätter dem i mitten av baljväxtdelen skuggar de ena halvan på fm och andra på em.

Vad tror du är bäst?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon