|
Full version: Död clematis
Myosotis
19-05-2013, 16:59
Min fina clematis dog i fjor  nu när jag grävde där den stått hittade jag rötter som inte känns så döda. De är mjuka och verkar levande på något sätt. Är det bara önsketänkande? Vad är det där vita? [attachment=76376:clematis.JPG]
Jag skulle plantera rötterna i en kruka och avvakta - klematisar kan komma efter ett bra tag. Lycka till - och ge inte upp  .
Myosotis
19-05-2013, 17:18
Tack, vad bra, det hade jag nog tänkt att göra, för jag är inte så bra på att ge upp hoppet. Skönt att höra att det kanske finns en chans
kerstin z5-6
19-05-2013, 19:01
Clematis kan vissna ner och förefalla död men ändå återkomma året efter ibland först efter 2 år efter.Din har ju tom toppskott på väg ..den lever du hade bara lite för bråttom
Myosotis
19-05-2013, 22:29
Vad glad jag blir. Om jag hade haft en aning att den kunde leva hade jag förstås inte grävt upp den. Nu får den bo i en kruka kanske, eller är det bättre att hitta en ny plats till den direkt så jag inte stör den en gång till sen?
Vad jag minns var den helt död i fjor, tror aldrig den kom upp. Året innan kanske den mådde bra tror jag, men innan dess fick den vissnesjuka ett år och blev anfallen av en massa små gröna larver ett år, minns inte riktigt hur länge sen det var. Kan det vara det som har försvagat den? Stackaren, den måste ha varit jättetörstig nu när det har varit så torrt.
Ja! och nu kom jag på en sak till! Jag har en typ vildclematis eller så, små gula klockformade blommor (ja som ni märker har jag ingen aning om nånting), den vissnade nog i fjor och kom inte tillbaka, då kanske den också lever?! Vad ska jag göra för att underlätta för den?
kerstin z5-6
20-05-2013, 06:10
Stödvattna på vårarna gör jag med mina.
Myosotis
20-05-2013, 12:44
Då ska jag göra det. Den gula kanske har tur, för jag brukar hälla ut ankbadvattnet ungefär där så den har nog inte haft det alltför torrt.
Två av mina Mevrouw le Coultre har dött (till synes) för mig i år. Kanske är det en särskilt öm sort, men jag börjar tröttna lite på Klematis eftersom de är så kinkiga. Att föröka dem själv är skitsvårt, och från plantering tar det flera år innan de etablerat sig.
octachoron
21-05-2013, 11:24
De som för första gången skaffar klematis väljer ofta svårodlade och lite kinkiga klematis. De är oftast i blom och kommer direkt från växthusen i våra södra grannländer. De mest lättodlade klematisgrupperna är inte så populära bland vanliga plantskolor eftersom de oftast inte blommar just när vårplanteringen i trädgårdar sker. Jag har själv bytit ut de första klematis som jag planterade, tidiga storblommiga hybrider, och ersatt dem med italienska klematis och integrifoliahybrider (och en del egna frösådder). Där har jag också lyckats föröka dem själv via sticklingar.
Myosotis
21-05-2013, 15:01
Risken finns att det var så jag gjorde, den är köpt på Bauhaus om jag inte minns fel och den blommade säkert. Var kan man ta reda på vilka sorter som är lättodlade? Har du några tips kanske?
Någon som kan säga vad den heter? Jag funderar på att plantera den i hönsens inhägnad sen, men jag måste ju först ta reda på om den är giftig eller nåt.
[attachment=76411:Clematis.jpg]
octachoron
21-05-2013, 15:15
En grupp som jag är väldigt förtjust i nu är s k italienska klematis, Clematis viticella. De klättrar, är starkväxande och är friska. http://tradgarn.com/Vaextsortiment.php?sd_...sd_es_1_clear=1En annan grupp är Integrifoliahybrider. De klättrar inte, är härdiga. blommar längst av mina klematis. Jag sätter dem i perennrabatter som högre "utropstecken". http://tradgarn.com/Vaextsortiment.php?sd_...sd_es_1_clear=1
Den här länken är ovärderlig när det gäller klematis - det mest finns med. http://www.clematis.hull.ac.uk/CITAT (octachoron @ 21-05-2013, 16:15)  En grupp som jag är väldigt förtjust i nu är s k italienska klematis, Clematis viticella. De klättrar, är starkväxande och är friska. http://tradgarn.com/Vaextsortiment.php?sd_...sd_es_1_clear=1En annan grupp är Integrifoliahybrider. De klättrar inte, är härdiga. blommar längst av mina klematis. Jag sätter dem i perennrabatter som högre "utropstecken". <a href="http://tradgarn.com/Vaextsortiment.php?sd_esc_1_cid=147&sd_es_1_clear=1" target="_blank" rel="nofollow">http://tradgarn.com/Vaextsortiment.php?sd_...sd_es_1_clear=1</a> Instämmer - Söderfors trädgård är fantastisk. Googla på Etoile Violette ..... kan vara den
Myosotis
21-05-2013, 16:00
 Åh hjälp. Nu måste jag ju ha en massa clematis!! Jag visste inte att det fanns så många, tack för länkarna! När jag googlade efter Etoile Violette hamnade jag här: Clematis Svårt att slita sig därifrån  Det kan vara den, men blombladen är så smala i mitten, det tror jag inte de var på min. Då är det inte så lätt att säga om den är giftig? Tänkte om den kanske med säkerhet tillhör en viss grupp där det inte finns några giftiga eller så.
Myosotis
21-05-2013, 16:36
Nej nu har jag letat ett tag, hittar inte tråden så jag frågar igen. Den här skendöda hade visst inga larver! CITAT (Myosotis @ 19-05-2013, 23:29)  ... blev anfallen av en massa små gröna larver ...  Jag ljög... Jag mindes fel, det var inte denna utan den med hängande gula klockor. Jag har så för mig att jag fick reda på vad clematisätarna hette! Små gröna många. Och visst var det så att de inte äter på alla sortena? Kan man ta reda på det innan man köper en viss sort?
evelina
21-05-2013, 18:57
CITAT (gunsta @ 21-05-2013, 16:24)  Den här länken är ovärderlig när det gäller klematis - det mest finns med. http://www.clematis.hull.ac.uk/Instämmer - Söderfors trädgård är fantastisk. Googla på Etoile Violette ..... kan vara den Söderfors trädgård är så fin och imorgon åker jag dit
kerstin z5-6
21-05-2013, 19:13
Rena arter är mycket lätta att så och att ha i kultivering tex Cl mandshurica
Hos höns blir en clematis massakrerad på nolltid .
[attachment=76418:263452_427157.jpg]
[attachment=76419:201666_427155.jpg]
Myosotis
22-05-2013, 21:10
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-05-2013, 20:13)  Hos höns blir en clematis massakrerad på nolltid . Ska ju skydda den förstås, men är det ingen som kan svara på om den är giftig?
CITAT (Myosotis @ 21-05-2013, 17:36)  Nej nu har jag letat ett tag, hittar inte tråden så jag frågar igen. Den här skendöda hade visst inga larver!  Jag ljög... Jag mindes fel, det var inte denna utan den med hängande gula klockor. Jag har så för mig att jag fick reda på vad clematisätarna hette! Små gröna många. Och visst var det så att de inte äter på alla sortena? Kan man ta reda på det innan man köper en viss sort? Hos mig är Cl. potaninii, köpt med namnet stjärnklematis, Cl. tangutica, och Cl. 'Paul Farges' (summer snow) de enda som klarar sig undan klematisbladstekeln Rhadinoceraea ventralis. Ser du den så ge den en smäll. För en enda kan fullständigt perforera stänglarna, som måste vara årets för då är de mjuka, och stekeln sticker bara in sin gadd o lägger ett ägg. Så där håller den på tills hela lilla mjuka stammen är fullplottrad med ägg. Man kan se förhöjningarna efter ett litet tag, som blir större o större tills larven kommer ut. Och sedan kaläts hela plantan, blommorna gillas inte har jag märkt. Larverna äter snabbt o växer även snabbt. Gröna larver. Brukar plocka dom o ge till hönsen. Smaskens för dom.
Myosotis
02-06-2013, 10:08
Ja, hönsen åt dem här också. det var väldigt många för vi upptäckte det inte förran plantan var rätt så kaläten
Hej
Själv kan jag ta bort alla grenar till marken och vänta, om det kommer lev fram tiden det är bra annars, den är dog.
H.Bassam
Myosotis
04-08-2013, 09:40
Glömde ju berätta att den har kommit upp!
Monarda
04-08-2013, 12:05
Samma sak hände med min Viticella. Den brukar komma igång rätt tidigt men i våras fanns inte tillstymmelse till liv. Den fick dock vara och för ca en vecka sedan såg jag att den var på gång upp i körsbärsträdet igen  Återstår att se om det hinner bli någon blomning i år. Så här fin var den 2012 [attachment=77854:P7130963.jpg]
Hej
Jag tycker om de rötter som såg vita är rötter som attackerade från rötter svamp. så behöver du ta bort alla skadad rötter före omplantering på ny jord och rent kruka och gärna blanda ny jord med lite kalk eller kol för att svampen tycker inte om kalk plus du behöver väldränerade jord.. och se vad ska hände sen. H.Bassam
Margaretha
08-08-2013, 10:50
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-05-2013, 20:01)  Clematis kan vissna ner och förefalla död men ändå återkomma året efter ibland först efter 2 år efter.Din har ju tom toppskott på väg ..den lever du hade bara lite för bråttom  Oj, det var intressant. Jag kämpar med en bergsclematis, Rubens, som var enorm när vi köpte vår koloni. Nästan som ett ogräs. Men så plötsligt en vinter tog den stryk och blommade knappt och nästa år var den död. I plantskolan rådde man mig att vänta ett år och se om den skulle dyka upp, men det gjorde den inte.. Vi grävde upp den (rutten) bytte jord och satte en ny förra sommaren. Den växte och såg pigg ut. I våras fick jag klippa bort mycket dött, men det fanns liv. Så plötsligt vissnade den helt. Och nu tänkte jag ta bort den och sätta en klätterros där i stället. Kanske kan man gräva upp den och plantera den på ett nytt, mera skyddat ställe och se om det underlättar. Förutsatt att den lever förstås!
Myosotis
23-08-2013, 12:54
Otroligt nog har faktiskt min clematis en blomma nu!! Vad glad jag är att det lever
CITAT (Myosotis @ 23-08-2013, 13:54)  Otroligt nog har faktiskt min clematis en blomma nu!! Vad glad jag är att det lever   Bra jobbat!
Nenna på Aspö
16-09-2013, 23:18
Löta Trädgårdscentrum i Ärla har ett enormt utbud av både clematis och rosor. Jag tror inte de säljer via postorder, men det kanske kan vara ett utflyktsmål för kommande somrar? http://www.lota.se/klicka på knappen Rosor i vänstermarginalen så kommer länkar till både clematis- och rosensortimentet upp. Sortlistorna kompletteras med bilder på många av sorterna, dock inte alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|