emmsing75
19-05-2013, 17:54
Köpte för nån månad sen blomlökspaket på Lidl som jag glömt av, bla inhåller dem ganska många gladiolius och liljor. Funderar nu på att plantera dem i ganska djupa krukor och sätta sommarblommor ovanpå. Kommer lökarna ha svårt att ta sig upp genom sommarblommorna tror ni? Eftersom lökarna också varit liggande en lång tid så vet jag inte hur grobarheten är heller. Alternativet kan väl vara att jag planterar dem i separata krukor men det känns lite tråkigt att ha en massa bar jord.
Åsa, mälardalen zon 2
19-05-2013, 18:05
Det lär inte vara något problem med grobarheten glömde bort gladioluslökar från Lidl förra året hittade dem i början av juni och petade ner dem på min kolonilott och de kom upp väldigt snabbt. Gladiolus skjuter rätt kraftiga skott kan ju hända det blir för tufft för sommarblommorna + gladiolus är rätt kraftiga så det kanske blir rätt trångt för sommarblommorna ifall det inte är jättekrukor.
emmsing75
20-05-2013, 08:23
Men i så fall får sommarblommorna maka på sig tänker jag, de vill jag framförallt ha nu innan själva lökarna sätter igång. Sen får jag kanske ta bort några och flytta om dem när jag väl vet vart gladioulusarna kommer upp. Så får det bli! TAck för svaret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.