Jag ar planterat några fruktträd i höstas, och nu ser jag att svartmyror verkar ha byggt bo i jorden där. Tomten består av tung lera så de är väl glada för denna jord som är lite uppblandad med planteringsjord. Men de verkar hålla till i själva rotklumpen. Kan de skada trädet?
P resten av tomten har jag tänkt att Myrorna hjälper till att "luckra upp" i leran och låtit dem hållas. Men jag kanske borde göra något åt detta. Vad kan man isf använda som inte skadar träden?
Niklas-73-
19-05-2013, 20:26
Tror nog att myrorna inte är något problem.
Men de brukar hålla bladlöss och mjölka dessa .
sen håller de andra skadeinsekter borta.
Så det är lite svårt att säga om du skall göra något.
kanske hålla koll så det inte blir massa löss.
Åsa, mälardalen zon 2
19-05-2013, 20:35
Kan ju hända det blir för luckert och torrt för nya unga träd ifall det är mycket myror, nyplanterade träd brukar ju behöva mycket vatten så man brukar ju ge många rotblötor från tidig vår och framåt så om du inte vattnat kan du ju testa det tror inte myrorna trivs lika bra ifall det blir för blött. (+välvattnade träd brukar inte få lika stora bladlusangrepp som träd som haft det lite för torrt)
Tack för era svar! Har nu vattnet rejält. Hoppas de flyttar
Garden bliss
21-05-2013, 10:03
Ja, vattna är bra. Bästa metoden. Vattna flera gånger om dagen i en vecka eller så, så ger de upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.