lillagård
19-05-2013, 20:03
Går det bra att flytta syrener nu, när de har börjat blomma, eller måste jag vänta?
När är det bäst att flytta isåfall?
Aqvakul
19-05-2013, 20:13
Det går säkert bra, bara du vattnar ordentligt. Blomningen kan bli lidande, men plantorna lär överleva.
lillagård
19-05-2013, 20:22
Tusen tack för svar

Det är två gamla som fått nytt liv efter att stora träd fällts och de fått luft igen. En lila, och en vit. De slår massvis med rotskott och har breddat sig oerhört. Det är de yngre skotten som som jag vill flytta och skapa en ny häck av. Hur tätt/brett ska de planteras? Skotten är ändå stora, mellan 50-100-150 cm.
Är den ena känsligare än den andra, alltså lila tåligare än den vita eller tvärtom?
Aqvakul
20-05-2013, 08:24
Halvmeters avstånd kan väl vara lagom
Ja, den vita kan vara något mindre tålig... men handlar det om så pass små plantor klarar de sig galant om du vattnar rejält varje vecka under denna växtsäsong.
Syrén kan vara lite långsam i starten de första säsongerna innan de etablerat sig, men sen skjuter de fart.
Pauline/Sthlm
22-05-2013, 10:45
...men om de blommar är det väl synd att flytta dem nu och inte om två veckor?! Underbart är kort nog ändå... Tillväxtmässigt gör en tidig-säsongvecka så lite. Men vattna friskt efter flytt, klipp ev ner till balans mellan grenar o rötter. Gjorde misstag själv för några år s flytta halvstora med (tydligen) för lite rötter.
Aqvakul
22-05-2013, 11:09
Problemet är att ju längre du väntar, desto varmare blir det och desto nogrannare med vattning... Syréner brukar gå lätt att flytta ä ven med lite rötter, bara man vattnar rikligt varje vecka.
Sörgårdsnissen
04-06-2013, 04:15
O så dyker jag upp med med samma funderingar:
"klipp ev ner till balans mellan grenar o rötter. Gjorde misstag själv för några år s flytta halvstora med (tydligen) för lite rötter. "
Hur vet man balans mellan rötter o grenar? Tänkte på det i går när rötterna åkte ner i marken på nytt så jag
klippte av nåt eller ett par nya gröna skott för att minska bladmassan lite.
Tänkte jag rätt då eller behöver skotten (70-90cm) behålla allt blad för att transportera ner till roten?
en del skott man grävt upp har ju inte speciellt mycket småtrådigt på sig, satte 2 i samma grop då.
AnniiPannii
05-06-2013, 06:19
Jag hade inte klippt ner dem, testa utan beskärning och vänta och se hur de mår.
Ska själv flytta frösådda syrener idag och jag kommer inte klippa dem. Bara gräva upp (de har inte djupa rötter i detta stadiet) och gräva ner i ny jord och vattna..

Lycka till!
Aqvakul
05-06-2013, 07:03
Om det handlar om en lite buskigare planta (ofta är det ju mest en strånk), kan man skära ner de längre äldre grova skotten och behålla de yngre.
AnniiPannii
05-06-2013, 07:24
CITAT (Aqvakul @ 05-06-2013, 08:03)

Om det handlar om en lite buskigare planta (ofta är det ju mest en strånk), kan man skära ner de längre äldre grova skotten och behålla de yngre.
Jag hade inte gjort det. Vanliga syrener är jätte tåliga och klarar det mesta

Om man vill forma den så ska man göra det vid beskärningstid, men ur ren överlevnad vid flytt behövs det inte..
Pauline/Sthlm
05-06-2013, 11:32
Man gör förstås som man tror o vill!
Jag litade på överlevnadsstyrkan hos våra och den är/var det inget fel på
men mina några-åringar blev stadigt omväxta av ett år senare planterade nya (mindre) kruk-ex - tills vi skar ned dem rejält i, som föreslaget, äldre grova grenar.
...och nu är de alla ung jämnstora...
7 år tog det till något så när insynsskydd men det är nog inte bara plantornas fel!
Aqvakul
06-06-2013, 09:01
Syren är väldigt långsamma i starten/ vid omplantering (särskilt barrotsplantor). Det brukar ta tre-fyra år innan de sätter fart...
Sörgårdsnissen
13-06-2013, 05:22
Hur går det? är några av skotten flyttade?
tänkte om man kunde få höra hur dom flyttade skotten mår
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.