Full version: Tulpanlökar
saga
Hej,
Besökte Amsterdam och köpte naturligtvis på mig lökar... Men vad gör jag nu? Ska jag plantera dem trots att det inte är höst eller förvara dem i kylskåpet till hösten... unsure.gif
Rådlösa Saga
Virgo
I kylskåpet gör dom ingen nytta. Ner i jorden med dom.
saga
Hej igen,
Inte för att jag vill vara nosig men en kollega sa att de absolut skulle vara i kylskåpet till hösten...
Vad händer med blomningen om jag planterar dom nu, kommer de inte ur led i tiden... huh.gif
/Saga
MRLINDELL
Tulpaner är ur led innan. Jag satte många lite udda tulpaner, blåa, svarta, lila, nya sorter som jag tyckte om, det blev många. Jag tog upp dessa för att göra en ny rabatt. Man låter tulpanblasten ligga med löken så fortsätter löken att växa medan man stoppar undan dem.
Jag planterade ut nya plus de gamla i andra rabatten.
NU kommer det lika mycket tulpaner i båda rabatterna, hur som helst utan kontroll. TREVLIGT! Skall be spånnande och se vilka det är som är så stygga tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (saga @ 05-04-2004, 16:35)
Hej igen,
Inte för att jag vill vara nosig men en kollega sa att de absolut skulle vara i kylskåpet till hösten...
Vad händer med blomningen om jag planterar dom nu, kommer de inte ur led i tiden... huh.gif
/Saga

Blomningen styrs av klimatet, efter rotning brukar det behövas ca 16 veckors kyla för att blomman ska komma upp ur löken. Planterar du lökarna nu så lär det komma blast som samlar in näring till nästa år så det finns extra mycket energi i löken till nästa vår vilket istället kan ge kraftigare blommor det året.
ÅsaF
När jag var till Holland förra året så köpte jag några lökar som hade en tillhörande kruka med piggar som man skulle sätta fast lökarna mot. Krukan fyllde man sedan med vatten. Jag gjorde så och då vaknade de till och jag fick några stycken som t o m blommade efter några veckor. Sen klippte jag ner de och la undan lökarna i källaren fram till hösten då jag planterade dem. Nu har det börjat komma upp lite blad så jag hoppas på blomning ute i rabatten i vår. rolleyes.gif
saga
Det blir en plantering till helgen!
Tack för alla svar...
//Saga
saga
Så här i efterhand kan jag tala om att det aldrig kom upp några tulpaner... g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon