michel021
Mina jordgubbsplantorna började se konstiga ut och jag kunde inte komma på varför dom gjorde det så jag drog upp dom från krukorna och det var flera/massa vita maskar bland rötterna. Jag blev så äcklad så jag kasta dom. Jag försökte först ta bort dom men de var för många och jag hade varit tvungen att ta bort alla rötter och då lär plantorna ändå dött. Maskarna var 4-5mm långa men när tryckte på dom så kunde dom dra ut sig så att dom blev nästan 1cm. Vad är det för maskar? Jag har kollat mina tomatplantor som ligger i samma jord och dom har inte några maskar.
kerstinbern
Det kan vara vad som helst, och det behöver inte heller vara maskar eller larver utan det kan t ex vara tusenfotingar. Om man inte klarar av att se liv i jorden, så kanske man borde odla utan jord som substrat. Över 90% av alla organismer har positiv funktion, det är alldeles för vanligt att man förutsätter att alla organismer man ser är skadeinsekter
michel021
Dom här såg äckliga ut och dom var många. Jag har hoppstjärtar i några blomlådor och bryr mig inte eller jag vill ju få bort dom men har lärt mig att leva med dom. Jag har även massa små svarta flugor som springer runt uppe på jorden och ibland på plantorna. Någon som vet vad det är? Dom kan flyga men flyger väldigt sällan.
Jag hade nog inte kastat jordgubbsplantorna ifall dom såg bra ut men dom var på väg att ruttna plus maskarna så då kasta jag
Åsa, mälardalen zon 2
Det var inte så att de små larverna hade svarta huvuden? För små svarta flugor låter som sorgmyggor och deras larver är ju vitaktiga lite genomskinliga med svart huvud och trivs extra bra ifall man har det lite väl fuktigt.
michel021
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-05-2013, 12:20) *
Det var inte så att de små larverna hade svarta huvuden? För små svarta flugor låter som sorgmyggor och deras larver är ju vitaktiga lite genomskinliga med svart huvud och trivs extra bra ifall man har det lite väl fuktigt.

Hur får man bort sorgmyggor utan att använda kemikalier eller något annat som påverkar ätbara plantor som tex tomat persilja o lök?
Flugorna kan vara sorgmyggor för jag har ju fått hoppstjärtar för att ja vattna för mycket. Brukar sorgmyggor flyga eller gå/springa? Mina springer mer än vad dom flyger.

Jag tror inte att det var sorgmyggornas laver för jordgubbsplantorna var från affären och helt ny jord som inte var för fuktig. Larven var inte genomskinlig och hade inte svart huvud. Den såg väldigt äcklig ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon