|
Jag har ofta tänkt att mina hundar är mina allra bästa "terapeuter"! e.m promenad 081.JPG När någon du älskar kommer hem, spring alltid och möt dem. Låt alltid känslan av frisk luft och vinden mot ditt ansikte vara anledning nog för extatisk lycka. Bits inte när det räcker att morra. Låt andra få veta när de inkräktar på ditt område. Spring, hoppa och lek en stund varje dag. Ta en tupplur då och då och sträck alltid på dig innan du stiger upp. Njut av uppmärksamhet och var inte rädd för andra människors beröring. Om det är varmt ute, pausa ibland och lägg dig ner på rygg i gräset. När du är glad, dansa runt och skaka på hela kroppen. Oavsett hur ofta du får skäll - tjura inte. Spring tillbaka på en gång och bli sams istället. Njut av den enkla glädjen i en promenad. Var lojal. Låtsas aldrig vara något du inte är. Om det du vill ha ligger nedgrävt, gräv tills du hittar det. När någon har en dålig dag - var tyst, sätt dig nära och erbjud tröst genom att bara vara. Okänd
hattstugan
20-05-2013, 16:11
Något för oss människor att ta efter! Delvis i alla fall!
Men Silos! (önskar att jag var lite mer hundlik)
CITAT (Klint @ 20-05-2013, 18:07)  Men Silos! (önskar att jag var lite mer hundlik)  Tänk,jag är nog mer hundlik än människa och livet är härligare på det viset!
Tacka vet jag för hundar,speciellt mina egna goa hundar! Dessa mina kära vänner gör mina dagar värdefulla! [attachment=76460:e.m_075.JPG] [attachment=76459:e.m_082.JPG] [attachment=76461:117.JPG]
Ligger mycket i det där! Vi har nog mer att lära av djuren än vi kan föreställa oss.... Man kan undra varför vi människor envisas med att göra det så komplicerat för oss??
CITAT (Cacki @ 24-05-2013, 09:48)  Ligger mycket i det där! Vi har nog mer att lära av djuren än vi kan föreställa oss.... Man kan undra varför vi människor envisas med att göra det så komplicerat för oss?? Det är vårt"intellekt" som gör oss dumma!
Jag annser att det sämsta en människa kan göra är att sätta männsklig prägel på en hund ! hundar är djur inte människor och hundar ska behandlas som djur inget annat .Sorry Solos men jag är inte inne på din linje alls !När du förmännskligar hundar får du problem på ett eller annat sätt .
Jag annser att det sämsta en människa kan göra är att sätta männsklig prägel på en hund ! hundar är djur inte människor och hundar ska behandlas som djur inget annat .Sorry Silos men jag är inte inne på din linje alls !När du förmännskligar hundar får du problem på ett eller annat sätt .
*Stintan*
06-06-2013, 00:10
Det står väl ingenstans hur Silos behandlar sina hundar. Texten är det någon annan än Silos som skrivit och den handlar ju bara om hur hundar gör. och att vi kan lära oss något av detta.
evelina
06-06-2013, 06:25
CITAT (Motti @ 06-06-2013, 00:19)  Jag annser att det sämsta en människa kan göra är att sätta männsklig prägel på en hund ! hundar är djur inte människor och hundar ska behandlas som djur inget annat .Sorry Solos men jag är inte inne på din linje alls !När du förmännskligar hundar får du problem på ett eller annat sätt .
Jag annser att det sämsta en människa kan göra är att sätta männsklig prägel på en hund ! hundar är djur inte människor och hundar ska behandlas som djur inget annat .Sorry Silos men jag är inte inne på din linje alls !När du förmännskligar hundar får du problem på ett eller annat sätt . Tur man inte är hund i din familj.
CITAT (Motti @ 06-06-2013, 00:19)  Jag annser att det sämsta en människa kan göra är att sätta männsklig prägel på en hund ! hundar är djur inte människor och hundar ska behandlas som djur inget annat .Sorry Solos men jag är inte inne på din linje alls !När du förmännskligar hundar får du problem på ett eller annat sätt .
Jag annser att det sämsta en människa kan göra är att sätta männsklig prägel på en hund ! hundar är djur inte människor och hundar ska behandlas som djur inget annat .Sorry Silos men jag är inte inne på din linje alls !När du förmännskligar hundar får du problem på ett eller annat sätt . Kan du förklara hur du menar med att sätta mänsklig prägel på hundar? Jag vet inte om jag har satt mänsklig prägel på mina hundar eftersom jag vet inte vad det är. En sak är dock säkert att jag har väldigt lyckliga hundar och de har ett bra liv hos mig. Vad det gäller texten så tycker ju jag att vi människor kunde ta efter våra hundar och på det viset kunna må bättre!
Man kan inte hålla på att dalta med hundar som de vore barn och människor !de är inte en mänsklig ras de är hundar =vargar .Vi ser ju dagligen hur många problem hundar vi har i Sverige tack vare förmännskligandet av dom .Hundar är revirtänkande och behöver en Alfa ledare =flockledare ,kan du inte ta på dig den rollen som ledare ska du inte ha hund .
CITAT (Motti @ 06-06-2013, 23:19)  Man kan inte hålla på att dalta med hundar som de vore barn och människor !de är inte en mänsklig ras de är hundar =vargar .Vi ser ju dagligen hur många problem hundar vi har i Sverige tack vare förmännskligandet av dom .Hundar är revirtänkande och behöver en Alfa ledare =flockledare ,kan du inte ta på dig den rollen som ledare ska du inte ha hund . Vet du, ibland får man en känsla av att hundägande vore detsamma som att man hade att göra med livsfarliga bestar. De allra flesta hundar ser trots allt "sin människa" som sin ledare alldeles av sej själv och i de allra flesta fall finns det en hel del utrymme för daltande utan att hunden för den skull behöver ta över ledarskapet. Visst finns det problemhundar av varierande grad men som tur är är dom dock inte speciellt många... Dessutom måste man nog skilja på små egentligen ganska "oförargliga" olater och problem förenade med verkliga risker.
Nä hä du så¨är det inte och så fungerar inte naturen alls !har du skaffat hund så ska den få förbli hund inget annat !den dagen du förmännskligar din hund får du problem ! Därav alla hundar som sitter på hundstall .Man behöver inte alls vara en "elak" hundägare för att man fostrar sin hund till att vara hund .Men att dalta bort en hund och behandla den som en männsklig varelse !ja då är man totalt borta om kunskapen om hur en hund fungerar .
*Stintan*
06-06-2013, 23:18
CITAT (Motti @ 06-06-2013, 23:19)  Man kan inte hålla på att dalta med hundar som de vore barn och människor !de är inte en mänsklig ras de är hundar =vargar .Vi ser ju dagligen hur många problem hundar vi har i Sverige tack vare förmännskligandet av dom .Hundar är revirtänkande och behöver en Alfa ledare =flockledare ,kan du inte ta på dig den rollen som ledare ska du inte ha hund . Det ena utesluter inte det andra så visst sjutton finns det utrymme även för daltande. Hur förmänskligar man en hund? Nu handlar tråden som sagt inte om hunduppfostran. Det ämnet passar dessutom bättre i husdjursavdelningen. CITAT (Motti @ 07-06-2013, 00:02)  Nä hä du så¨är det inte och så fungerar inte naturen alls !har du skaffat hund så ska den få förbli hund inget annat !den dagen du förmännskligar din hund får du problem ! Därav alla hundar som sitter på hundstall .Man behöver inte alls vara en "elak" hundägare för att man fostrar sin hund till att vara hund .Men att dalta bort en hund och behandla den som en männsklig varelse !ja då är man totalt borta om kunskapen om hur en hund fungerar . Trams en hund är en hund och kan aldrig bli mänsklig.
CITAT (Motti @ 07-06-2013, 00:02)  Nä hä du så¨är det inte och så fungerar inte naturen alls !har du skaffat hund så ska den få förbli hund inget annat !den dagen du förmännskligar din hund får du problem ! Därav alla hundar som sitter på hundstall .Man behöver inte alls vara en "elak" hundägare för att man fostrar sin hund till att vara hund .Men att dalta bort en hund och behandla den som en männsklig varelse !ja då är man totalt borta om kunskapen om hur en hund fungerar . Jag påstår inte att man ska förmänskliga hunden, jag menar bara att någonstans så finns det ett tyst språk av samförstånd mellan människa och djur (hund i det här fallet) som gör att vi kan läsa av och kommunicera med varann ganska bra ändå. Det är väl när det brister i den förmågan som problem kan uppstå, det är i alla fall jag övertygad om.
Håller med Motti till viss del. Visst förmänskligar många sina hundar. Målar klorna, klär på dom söta klänningar och kostymer, bär dom, (hundar har fyra ben, dom kan gå själva) Låter hundar sitta med vid matbordet och till och med utfodrar sina hundar på bordet. Förövrigt så visst finns det utrymme för både dalt och gulligull, så länge det inte går till överdrift. Jag skämmer allt bort mina en del, men i "skarpt läge" bestämmer jag. CITAT (Cacki @ 07-06-2013, 00:23)  Jag påstår inte att man ska förmänskliga hunden, jag menar bara att någonstans så finns det ett tyst språk av samförstånd mellan människa och djur (hund i det här fallet) som gör att vi kan läsa av och kommunicera med varann ganska bra ändå. Det är väl när det brister i den förmågan som problem kan uppstå, det är i alla fall jag övertygad om. Japp.
*Stintan*
06-06-2013, 23:57
CITAT (pejori @ 07-06-2013, 00:28)  Håller med Motti till viss del. Visst förmänskligar många sina hundar. Målar klorna, klär på dom söta klänningar och kostymer, bär dom, (hundar har fyra ben, dom kan gå själva) Låter hundar sitta med vid matbordet och till och med utfodrar sina hundar på bordet. Förövrigt så visst finns det utrymme för både dalt och gulligull, så länge det inte går till överdrift. Jag skämmer allt bort mina en del, men i "skarpt läge" bestämmer jag.
Japp. Precis så är det nog för de flesta. Men inte blir det per automatik problemhundar för att man, om man nu vore intresserad av sånt, målar klorna, klär på söta klänningar, bär dom eller låter hunden vara med när man äter. Det är knappast dom hundarna som springer runt och är aggressiva och attackerar andra, sticker iväg och inte kommer på inkallning t.ex.
CITAT (*Stintan* @ 07-06-2013, 00:57)  Precis så är det nog för de flesta.
Men inte blir det per automatik problemhundar för att man, om man nu vore intresserad av sånt, målar klorna, klär på söta klänningar, bär dom eller låter hunden vara med när man äter. Det är knappast dom hundarna som springer runt och är aggressiva och attackerar andra, sticker iväg och inte kommer på inkallning t.ex. Nopp. Till det behövs helt andra kriterier.
CITAT (Motti @ 06-06-2013, 23:19)  Man kan inte hålla på att dalta med hundar som de vore barn och människor !de är inte en mänsklig ras de är hundar =vargar .Vi ser ju dagligen hur många problem hundar vi har i Sverige tack vare förmännskligandet av dom .Hundar är revirtänkande och behöver en Alfa ledare =flockledare ,kan du inte ta på dig den rollen som ledare ska du inte ha hund . Var vänlig och starta eget tråd om dett!!!
Får en hund trygghet från början så tror jag den utvecklas till en god "kamrat" även om den senare skäms bort o daltas med. Sedan behöver väl dom flesta en fast hand vid uppväxten, även hundar misstänker jag. Säger man inte att en rädd hund är farligare än en arg hund? Silos måste ha pli på sina hundar annars hade flera hundar i en lägenhet nog varit omöjligt. Djur på ålderdomshem har ju visat sig vara en tillgång för välmåendet. Mycket morot o lite piska tro åtminstone jag är ett bra recept på en bra hunduppfostran.
Anki på Öland
07-06-2013, 10:49
Men jisses! Det handlar ju inte om hunduppfostran! Läs inlägget - det är ju vi människor som ska lära av våra hundar!
CITAT (silos @ 20-05-2013, 09:30)  Jag har ofta tänkt att mina hundar är mina allra bästa "terapeuter"! e.m promenad 081.JPG När någon du älskar kommer hem, spring alltid och möt dem. Låt alltid känslan av frisk luft och vinden mot ditt ansikte vara anledning nog för extatisk lycka. Bits inte när det räcker att morra. Låt andra få veta när de inkräktar på ditt område. Spring, hoppa och lek en stund varje dag. Ta en tupplur då och då och sträck alltid på dig innan du stiger upp. Njut av uppmärksamhet och var inte rädd för andra människors beröring. Om det är varmt ute, pausa ibland och lägg dig ner på rygg i gräset. När du är glad, dansa runt och skaka på hela kroppen. Oavsett hur ofta du får skäll - tjura inte. Spring tillbaka på en gång och bli sams istället. Njut av den enkla glädjen i en promenad. Var lojal. Låtsas aldrig vara något du inte är. Om det du vill ha ligger nedgrävt, gräv tills du hittar det. När någon har en dålig dag - var tyst, sätt dig nära och erbjud tröst genom att bara vara. Okänd Tänkvärda ord att begrunda Dina hundar lever nog ett riktigt härligt hundliv hos dig Silos. Vad är det för raser du har?
CITAT (zissi @ 07-06-2013, 12:59)  Tänkvärda ord att begrunda Dina hundar lever nog ett riktigt härligt hundliv hos dig Silos. Vad är det för raser du har? Idah har jag bara Molly och Olle kvar.Molly är en blanding mellan Japansk Spets och Pappillon,hon är 13 år. Och Olle är en Chihuahua på 12 år. Vi har ett mycket bra liv tillsammans och jag tror att hundarna är lyckliga hos mig. Jag är mycket lycklig att ha dessa ljuva hundar,de berikar mitt liv enormt mycket!
Vad vi har gemensamt med hundar är att vi är Flockdjur !
CITAT (Motti @ 14-06-2013, 21:46)  Vad vi har gemensamt med hundar är att vi är Flockdjur ! Oj oj,jag har i alla fall mycket,väldigt mycket gemensamt med mina hundar: vi är glada,ledsna,vi sörjer,oroliga,hungriga,bajsnödiga,kissnödiga,vill vara ute,vi är nyfikna,vi älskar att leka,vi älskar våra nära och kära,vi är misstänksamma mot "konstiga" människor, och mycket mera!
CITAT (silos @ 15-06-2013, 11:30)  Oj oj,jag har i alla fall mycket,väldigt mycket gemensamt med mina hundar: vi är glada,ledsna,vi sörjer,oroliga,hungriga,bajsnödiga,kissnödiga,vill vara ute,vi är nyfikna,vi älskar att leka,vi älskar våra nära och kära,vi är misstänksamma mot "konstiga" människor, och mycket mera!
I min värld är hundar hundar !och vi ska inte sätta männsklig prägel på dom ! Därför inte sakt att vi inte ska älska våra hundar !men hundar är hundar de är inte människor och därför ska vi hundägare inte förmännskliga dom utan behadla dom son hundar och inget annat .Hundar som förmännskligas är inga lyckliga hundar .
*Stintan*
16-06-2013, 04:31
CITAT (Motti @ 16-06-2013, 00:42)  I min värld är hundar hundar !och vi ska inte sätta männsklig prägel på dom ! Därför inte sakt att vi inte ska älska våra hundar !men hundar är hundar de är inte människor och därför ska vi hundägare inte förmännskliga dom utan behadla dom son hundar och inget annat .Hundar som förmännskligas är inga lyckliga hundar . Suck...det handlar fortfarande inte om hur man ska eller inte ska behandla hundar!
CITAT (Motti @ 16-06-2013, 00:42)  I min värld är hundar hundar !och vi ska inte sätta männsklig prägel på dom ! Därför inte sakt att vi inte ska älska våra hundar !men hundar är hundar de är inte människor och därför ska vi hundägare inte förmännskliga dom utan behadla dom son hundar och inget annat .Hundar som förmännskligas är inga lyckliga hundar . Jag säger som Stintan:det handlar fortfarande inte om hur man ska eller inte ska behandla hundar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|