zkaning
20-05-2013, 09:56
Hej,
Tänkte tillverka stålkanter i aluzink (som ej rostar) enligt måtten 1200x150x1mm.
Någon som är intresserad av sådana nu när jag ändå ska tillverka så kan jag ju göra fler...
Hör av er om intresse finns !
MVH Fredrik
[attachment=76393:bild.JPG]
hellboyofsweden
20-05-2013, 16:59
Jag är intresserad beroende på pris såklart. Skulle kontakta något plåtslageri och checka priser, men kan ju lika gärna kolla med dig. Popnita ihop dem på lite längre sträckor kanske?
Eva i Skåne
20-05-2013, 19:08
Det ser prydligt ut, men priset är såklart en avgörande sak. Sen undrar jag:
Blir ovankanten vass så djur/barn kan skada sig? Hur formbar blir den om man har oregelbundna rabatter?
Bengalow
20-05-2013, 21:15
Precis...Det går inte att böja en stålskiva för hand, som har en bockad kant. Det blir alltså en vass skäregg. Dessutom så rostar aluzink, men det tar längre tid. För Aluzink i marken finns ingen redovisning av rost, eller hur?
hellboyofsweden
20-05-2013, 21:28
Visst rostar det (har jag för mig), men tydligen skall aluzink ha en betydligt bättre korrissonsbeständighet än vanlig aluminium. Lite brun rost tycker jag bara kan bli snyggt. Ser ut som en prydligt skuren gräskant på lite håll. De små bitar man köper färdiga och som är lackade är löjligt dyra (iofs annat material också) och blir lite väl dyrt om man som jag kanske behöver en 75-80 meter. Är priset så mycket billigare än de färdiga, så kan jag tänka mig detta, och då byta ut de delar som rostar i sönder i framtiden. Men det hänger på prisbilden för mig. Så återkom gärna med detta Zkaning.
Garden bliss
21-05-2013, 10:01
Anmäler också intresse.
zkaning
21-05-2013, 18:58
Har undersökt lite närmare.
Aluzink håller inte för evigt om jag förstår det rätt men tål väldigt mycket. Bör hålla minst 10år innan ytan börjar rosta. Däremot så blir kanten där plåten skärs "öppen" för angrepp. Denna kant blir naturligtvis ganska skarp. Borde gå att "runda" med en fil för att inte vara knivskarp!
Fick ett pris från en plåtis på denna variant och valde att lägga ut en annons på köp/sälj för 99kr/st och då har jag lagt på ett par kronor i "vinst" för mig själv för hantering och administrering. Kommer dock att fråga fler tillverkare! Dessutom kommer jag att fråga på vanligt "järn" som SKA rosta för då borde även priset gå ner!
Återkommer när jag forskat vidare i ämnet...
Bengalow
21-05-2013, 19:36
Varför inte göra ett omslag på toppen, d.v.s. bocka kanten 180°, så att man slipper rosten på toppen, och samtidigt försvinner "eggen". Varför skall du ha extra spetsar neråt - dom gör ingen som helst nytta på 1 mm plåt. Förresten, det är väl meningen att gräva ner den?
zkaning
21-05-2013, 20:12
Ett omslag fördyrar såklart en hel del och blir svårare att bocka dem längs en svängd rabatt, men förstår din poäng om att det tar bort den vassa och rostande kanten...
Vad gäller spetsarnas vara eller icke vara... Varför har alla som säljs i butik någon form av spets?
Funderar vidare... Fler bra kommentarer???
Bengalow
21-05-2013, 21:41
Det gäller att göra något eget, zkaning. Varför uppfinna hjulet igen?
Att bocka en omslagen kantplåt lär inte vara något bekymmer - det är värre med en vinklad plåt. Då måste man klippa hack i horisontalplåten.
malcolm
22-05-2013, 05:57
Vad är aluzink?
zkaning
22-05-2013, 06:47
Söttok06
27-05-2013, 15:51
Är intresserad men mina krav är: att det går att böja t o m runt runda rabatter. att de är någorlunda beständiga. Att priset inte är för högt. Den variant som jag är mest intresserad av på marknaden är Hasselfors
http://www.hasselforsgarden.se/konsument/p...traedgaardskantMen behöver nog inte ha spetsar (tror jag). Det är väl lättare att knacka ner med spets.
zkaning
27-05-2013, 16:19
Har forskat vidare lite.
Att måla dem blir för dyrt för mig, har inga bra kontakter där.
Däremot kan jag erbjuda 2varianter.
De har måtten 1200x150x1,0mm och har 2st hål i kortsidorna för att skruva ihopa dem.
De går fint att böja runt en formad rabatt.
Alt1 är aluzink, kommer att hålla minst 10år (troligen längre) utan att rosta på "ytan" men kan bli lite ärgad på kanten... Syns knapt på den lilla ytan, har själv sådana som varit ute i 3år nu!
(Går att dra ett drag med smärjelduk om man vill få bort)
Alt2 är i ren stål som kommer att rosta totalt. Vissa tycker det är snyggt men vet inte hur lång tid det tar innan genomrostning?
Jag tar 99kr/st (1200mm långa) oavsett material. Vill ni ha många så kan vi prata mängdrabatt!
Med vänlig hälsning, Fredrik
Hej
Det är järn material är bra på grund att de ger järn näring till jorden när de börja rosta.
H.Bassam
Hej
Det är järn material är bra på grund att de ger järn näring till jorden när de börja rosta.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.