Full version: Luftfuktighet
Ingela_67
Hejsan,

Jag har startat upp mitt växthus i helgen..nu är det isolerat med bubbelplast och en värmefläkt som går nattetid och när det är mulet väder och jag bor i gränsen mellan zon 5 och 6.
Har en termometer som visar temperaturen och luftfuktigheten (en sk. hydrometer).

Men hur hög ska luftfuktigheten vara för att växter som pelargoner, frösådder, gesneriaster ska trivas bäst?

Trevlig påsk,
Hälsningar Ingela. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Minst 50 % - oftast längre fram på våren upplever jag 'toppar' såsom '70-80%'. Torrare än 50 % - då torkar allting fort ut.

Hälsar Ingrid
Ingela_67
...tusen tack för svaret. Den har vart upp i dryga 70% idag. Allt över 50 måste ju vara bra.
Skulle kunna bosätta mig i växthuset under dessa dagar...är helt ljuvligt..som att flytta rakt in i en dag i juli. Helt otroligt... smile.gif
Hoppas ni alla får en trevlig påsk.
MVH Ingela.
uno
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 05-04-2004, 12:57)
Minst 50 % - oftast längre fram på våren upplever jag 'toppar' såsom '70-80%'. Torrare än 50 % - då torkar allting fort ut.

Hälsar Ingrid

Tack för svaret. Jag som drar upp fröplantorna i ett källarrum har endast 40% fuktighet. Kanske är det därför jorden torkar så fort. Undrar om jag bör skaffa en luftfuktare, vad tror Du?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Det är det säkert Uno försök komma över femtio gärna uppemot setio i alla fall. Svårt tidigt på våren/senvintern......ibland kan jag faktiskt ha 90% slog det mig - i ett överfullt nyvattnat fem kvadratmeters växthus på sommaren :-)))))

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon