michel021
När jag var liten så brukade jag följa med min farmor till hennes kolonilott och där så åt jag ärtor. Jag tror iaf att jag inte åt hela baljen eller vad det heter. Det jag är ute efter är en söt ärta eller en söt baljväxt som man kan äta direkt från plantan. Det spelar ingen roll om man äter hela eller bara ärtorna.

Jag har dessa sorter:
Märgärt
Kungs - SNAP PEA, THICK WALLED
Österlen
Extra rapid - SPLIT PEA
Bohlens Swedish snow pea- tror att de är en sockerärt
Österlen- WRINKLED SEEDED (MÄRGÄRT)
EKLO
Det är sockerärter och brytärter man äter råa (brytärter kallas ibland brytsockerärt, salladsärt)

De andra ärtsorterna (märgärter och spritärter) spritar man och förväller (dvs tar ut ur baljorna och slänger baljorna).

Jag känner inte till dina sortnamn ovan, men regeln är som ovan.
michel021
Är snap pea brytärt?
Vad är split pea?
EKLO
Jag tror att snap pea är brytärta, dvs ätlig utan att sprita o koka.
Split pea bör betyda att den ska splitas och kokas...

Jag tror att snap pea är brytärta, dvs ätlig utan att sprita o koka.
Split pea bör betyda att den ska splitas och kokas...
Garden bliss
Hos oss äter vi märgärt direkt från plantorna. Plockar baljan och plockat ut ärtorna och stoppar i munnen. Söta och goda.
michel021
Hur lång tid tar det från frö(ärta) till stor planta som man kan äta ifrån?

Visst blir dom här plantorna sjukt stora? Kanske ska vänta till nästa år eftersom jag inte har så stor plats i år
EKLO
Det finns ärtbuskar med olika storlek, har du köpt frö läser du bara på påsarna hur höga de blir. De flesta behöver växtstöd, grenar från skogen eller bambupinnar eller vad du nu kan ha tillgång till. De flesta sockerärter och brytärter blir mellan 60 cm och 1,20 meter.

Sockerärterna är snabbast, en och en halv månad efter sådd brukar jag kunna börja skörda, zon 1-2 i Södra Bohuslän. Men mycket handlar förstås om temperatur och vattentillgång...
michel021
Jag fick fröna från Nordgen så jag har typ ingen info alls. 1½ låter väldigt bra. Ska så idag. Hur mycket jord behövs? Tror du det räcker med en 20l hink??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon