oliv
Jag har nyss köpt en ny fikonplanta på en handelsträdgård. Den ska odlas i kruka, och jag vill förstås få fikonfrukter. Plantan ser bra ut och har ett stort fikon på, jag tänkte då är jag säker att det kan få fikon.

men nu är jag inte säker längre därför att informationen på lappen verkar helt motstridig:

Ficus carica "Smyrna", bornholmsk fikon, självbefruktande.

Jag har läst till mig att smyrna fikon kräver en stekel (är alltså INTE självbefruktande).
Ska jag tro att det inte är ett Smyrna fikon eller kommer den inte ge fler frukter?

Det känns frustrerande när det inte ens på en handelsträdgård går att få rätt information.sad.gif
Alexander-VG-zon3
Förvirrande ja det kan man förstå, smyrnafikon är dels en variantstyp av fikon som kräver stekel och här finns flera namnsorter men också en namnsort av adriafikon som heter smyrna (som ev är ett synonym namn på sorten Longue d'Août ).
oliv
Så det finns en chans att jag kan få fikon utan stekel? smile.gif smile.gif smile.gif yahoo.gif
Alexander-VG-zon3
Smyrnafikon är ganska ovanliga att hitta här i handeln. Så det kommer nog bli frukt på din. tummenupp.gif lite dumt kan jag tycka att den heter 'smyrna' som sortnamn när det inte är ett ''smyrnafikon''.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon