Full version: Enen är brun :(
Myosotis
En av mina tre stora fina enar har blivit alldeles brun nu när det varit så extremt torrt. Jag trodde först inte det var någon fara, träd har djupa rötter och den är ju grön i den nedre delen. Fick för mig att det hade hänt när det fortfarande var tjäle så att det inte blev värre nu, men det blir det. Stackars en crying.gif Jag gjorde hål med ett spett för att kunna vattna, för marken sluttar lite och är rätt kompakt så det känns inte så meningsfullt att vattna på ytan. Jag hällde ner 20 l vatten, allt försvann ner i underjorden på en sekund. Testade med en vattenslang, full stråle rakt ner i hålet och så gick jag därifrån en stund, men det var likadant, allt vatten uppslukat. Ni har väl hört om den där sjön som oförklarligt dykt upp i en öken i Australien? Jag tror jag börjar förstå...
Nu börjar jag bli orolig på riktigt. Det kom 9 mm regn igår men vad gör det för skillnad. Har lagt en slang som vattnar lite lite hela tiden, men min brunn är inte djupgrävd och jag kan ju inte vattna tills den är tom. Enen står nära en stor ask, en liten tall och några meter bort en stor lönn, ytterligare en en osv. så den har konkurrens om vattnet dessutom. Kommer den att klara sig?

[attachment=76397:en.jpg]
Huggorm
Den kommer säkert klara sig eftersom den fortfarande är grön nertill men den kan mycket väl förlora toppen
Eva i Skåne
Jag hänger på med en fråga om en motsatt en blink.gif

Jag har en gammal en som är brun nedtill sedan ett par år, men grön i toppen. Inte snyggt. Jag antar att den är på väg att dö.
Finns det något hopp eller är det bara till att lära sig snida i eneträ som gäller?
Huggorm
CITAT (Eva i Skåne @ 20-05-2013, 16:18) *
Jag hänger på med en fråga om en motsatt en blink.gif

Jag har en gammal en som är brun nedtill sedan ett par år, men grön i toppen. Inte snyggt. Jag antar att den är på väg att dö.
Finns det något hopp eller är det bara till att lära sig snida i eneträ som gäller?

Det beror ju på varför den blivit brun. Kanske det är för mycket skugga nertill så den gör sig av med barren där? I såna fall är det ju helt normalt. Sedan har vi ju hagtornsrosten som värdväxlar med en, men då brukar de väll snarare bli bruna ovanför där angreppet strypt tillförseln. Spana efter orange slemliknande svamp på stammen, jag minns dock inte vilken årstid det är man ser den
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 20-05-2013, 16:50) *
hagtornsrosten

fear.gif Kan det vara det på min också? Det står en hagtorn en bit bort.
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 21-05-2013, 15:32) *
fear.gif Kan det vara det på min också? Det står en hagtorn en bit bort.

Tveksamt, det är säkert solen som orsakat ditt. Men alla som har en en bör hålla ögonen öppna för orange slemaktig svamp
zissi
En svamp som blivit vanligare på senare år och som angriper enens barr är, enligt en kunnig person vi pratat med, "Stigmina juniperina". Troligtvis klimatrelaterat. Det har börjat forskas i Finland om detta nu iaf. Det behövs dock lupp för att kunna se de små svarta punktformiga fruktkropparna på enbarren. Enarna blir bruna och dör oftast vid angrepp. Inte på ett år, men blir brunare och brunare för varje år som går.

I vår stuga (Enebacken) har endöden pågått i kanske 5-10 år nu. Det har från början varit en jättevacker enbacke, med enar i alla de storlekar. Nu har vi tyvärr inte många friska enar kvar. Riktigt tråkigt.

Nu hoppas jag inte så är fallet med din en Myosotis, utan att den piggnar på sig och blir grön och grann igen. Lycka till!
Myosotis
Vad tråkigt med dina enar sad.gif Då hoppas jag att det "bara" är torkan här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon