En av mina tre stora fina enar har blivit alldeles brun nu när det varit så extremt torrt. Jag trodde först inte det var någon fara, träd har djupa rötter och den är ju grön i den nedre delen. Fick för mig att det hade hänt när det fortfarande var tjäle så att det inte blev värre nu, men det blir det. Stackars en

Jag gjorde hål med ett spett för att kunna vattna, för marken sluttar lite och är rätt kompakt så det känns inte så meningsfullt att vattna på ytan. Jag hällde ner 20 l vatten, allt försvann ner i underjorden på en sekund. Testade med en vattenslang, full stråle rakt ner i hålet och så gick jag därifrån en stund, men det var likadant, allt vatten uppslukat. Ni har väl hört om den där sjön som oförklarligt dykt upp i en öken i Australien? Jag tror jag börjar förstå...
Nu börjar jag bli orolig på riktigt. Det kom 9 mm regn igår men vad gör det för skillnad. Har lagt en slang som vattnar lite lite hela tiden, men min brunn är inte djupgrävd och jag kan ju inte vattna tills den är tom. Enen står nära en stor ask, en liten tall och några meter bort en stor lönn, ytterligare en en osv. så den har konkurrens om vattnet dessutom. Kommer den att klara sig?
[attachment=76397:en.jpg]