skummisen
När är det dax att plantera om mina frösådda kaktusar? De är nu mellan 0,5-1,5 cm stora och växer rätt tätt i krukorna. Ska man sätta dem djupare vid omplanteringen så att "halsen" hamnar under jord?
Färdig kaktusjord eller blanda egen? (bra recept)
När kan jag sätta ut dem?

Många frågor men jag vet att alla svar finns i detta forum yes.gif
Peztis
Köpt eller egen kaktusjord är väl en smaksak. Det är med jord är verkligen inte min starka avdelning så jag brukar köpa.

Jag hade inte planterat dem djupare, misstänker att de lätt kan börja ruttna då.

Och de vill inte ha kyla så när frostrisken är över... Om det är kaktusar som ska kunna stå ute året runt så tror jag nog att de i alla fall behöver växa till sig. De är ju bara bebisar än!

Och visst är de bedårande när de är så där små! Jag sådde själv för en massa år sedan och de växte på bra! Klantade mig sedan och fick stå ute för länge på hösten så de överlevde inte.
Bassam
Hej

Du kan omplanterar de nu, men de orkar inte stå mot kyla, när de är små.

H.Bassam
skummisen
[attachment=76425:DSC_0121.jpg]
Här kommer en bild på de små rackarna.
De får nog stå och växa till sig lite till, det ska vara frosthärdiga sorter.
Chili Linkan
Jag hade väntat ett tag till innan jag planterade om dem. Sedan planterar jag dem på samma djup, men jag gillar att lägga sten/grus eller liknande på toppen sedan som täcker en bit upp av kaktusen. Man kan plantera ner dem, men då skall dem vara äldre och man får då inte vattna på ett bra tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon